Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Det er værd at fejre det vigtige børnelitterære værk ’Drengen med sølvhjelmen’, men den nye udgave er ikke en ren fest

Centralt i rampelyset for Rasmus Meislers illustrerede udgave af Hanne Kvists børnebogsklassiker ’Drengen med sølvhjelmen’, står det ulige- og overvægtige ’sidekick’, Michum, der er tryggest på asfalt og i bodegaer. Illustratoren undgår dog ikke de slidte metaforer, og en Hanne Kvist-tekst kan faktisk skæres for meget
Centralt i rampelyset for Rasmus Meislers illustrerede udgave af Hanne Kvists børnebogsklassiker ’Drengen med sølvhjelmen’, står det ulige- og overvægtige ’sidekick’, Michum, der er tryggest på asfalt og i bodegaer. Illustratoren undgår dog ikke de slidte metaforer, og en Hanne Kvist-tekst kan faktisk skæres for meget

fra bogen

Kultur
6. december 2019

I 1999 vandt Hanne Kvist forlaget Forums børnebogskonkurrence med Drengen med sølvhjelmen. Romanen blev startskuddet til en karriere som forfatter, idet Hanne Kvist hidtil havde arbejdet som illustrator.

Med romanen indskrev Kvist sig i bølgen af fantastisk børnelitteratur, som kom i slut halvfemserne, og som blev uhyre populær. Men modsat de fleste andre fantasyromaner, hvor hovedpersonerne lever i et parallelt univers, foregår Drengen med sølvhjelmen i en helt almindelig og genkendelig verden.

Drengen Jon får en lillesøster med vinger. Sorte og benede som flagermusvinger. Men børn med vinger er alt for besværlige, så forældrene sælger lillesøster Liv til Børnetjenesten, og Jon drager ud for at bringe Liv hjem igen.

Værket har fået en plads i dansk børnelitteraturhistorie, fordi Kvist med sproglig følsomhed og humor skaber en hyldest til søskenderelationer og et forsvar for det atypiske. Retten til at være anderledes relaterer til de uønskede bevingede børn, men også, og det mere indirekte, til Jons larmende, uligevægtige og overvægtige, fallerede sidekick af en hjælper, Michum, der ofrer sig, for at Jon kan redde Liv.

Rasmus Meisler giver kærligheden udtryk

I anledning af værkets 20-års fødselsdag, har forlaget valgt at udgive og omforme historien til grafisk roman med tegninger af Rasmus Meisler. Historiens styrke er Jons kærlighed til sin lillesøster og relationen mellem Michum og Jon, som både tekst og billeder beskriver på fin og humoristisk vis.

Michum ligner en vis master Fatman og opfører sig lige så hjerteligt. Det er morsomt at opleve Michum agere agtværdigt, ikke mindst når de camperer i skoven, hvilket tydeligvis udfordrer Michum, der er mest tryg ved asfalt og bodegaer.

Jon elsker Liv ubetinget. Hans omsorg kompenserer for forældrenes kynisme og manglende kærlighed. Omvendt hjælper Liv Jon med at tøjle sin frygt gennem sin blotte tilstedeværelse.

Hvor romanen har masser af ord til rådighed til at beskrive kærligheden, er en billedfortælling alt andet lige nødt til at være mere nærig med teksten. Jon kan ikke sove ved tanken om, at Liv ligger alene i natten et fremmed sted, og i romanen bliver det beskrevet ved hjælp af følgende fine og rørende metafor:

»Jon klamrede sig til tanken om Liv der lå som et lille sammenrullet bundt tryghed og glæde.«

Rasmus Meisler giver kærligheden udtryk gennem tegninger af ypperlig babynuttethed. Liv i siddende babysilhuet. Liv, der gnider sine øjne. Allerbedst er dog Livs babynumse, der har så præcise folder og fald, at man som læser får øjeblikkelig behov for at snuse og mærke en levende baby. Som i Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren, hvor kærligheden mellem Jonathan og Karl er stærk, er også Liv og Jons forhold ubrydeligt.

fra bogen

Rasmus Meisler er en mesterlig illustrator, som med bladtegnerens lethed rammer ansigtsudtryk og kropspositurer og med billedbogsmagerens forståelse formår at integrere den fyldige tekst i billedsiden. Og flere steder tegner teksten ind på siderne.

Farvesætningen er blæret i sin enkle og stramme udførsel. Passagen, hvor Jon og Michum er i skoven, er holdt i udelukkende sort og grøn. Når Michum optræder, er siderne primært lilla. På grevens trøstesløse slot er alting holdt i hårde blå og sorte farver, og til sidst er siderne drabelig røde og sorte. Selv taleboblerne er henholdsvis sorte og røde igennem historien. Det giver smukke kontraster og understøtter stemningen.

Alt i alt har Meisler et stilsikkert grafisk udtryk, som også forstærkes af de steder, hvor figurerne står som silhuetter mod baggrunden.

fra bogen

Tonen er stadig uden omsvøb

Bogen har et varieret layout af rammer, helsidesillustrationer og kapitelvignetter i dynamisk beskæring og vinkling. Netop rammerne er værkets største udfordring og jo et typisk særtræk ved tegneserien. Nogle steder synes rammen ikke at være motiveret af nogen indre nødvendighed, som for eksempel da Jon står over for tjenestepigen, hvilket først afbildes i en ramme og derpå på den hvide side uden ramme.

Mest forstyrrende er den tykke, sorte kontur rundt om rammerne, som får rammerne til at træde meget tydeligt frem og næsten ud af siden. De fremstår som fotos i et album og derved enkeltstående billeder, hvilket udfordrer hensigten om et tæt billedflow.

Hverken plot, budskab eller formuleringer har undergået de store ændringer i transformationsprocessen fra roman til grafisk roman. De få opdateringer fungerer godt, der optræder mobiltelefoner, og Michum er overgået fra falleret alt-mulig-musiker til falleret X Factor-stjerne.

Tonen er stadig uden omsvøb. Om den fulde greve lyder det, at han er »stiv som en præstepik«. At der er blevet skåret ind til benet af historien, betyder dog også, at budskabet står lidt skrøbeligt i al sin overtydelighed: greven, der har opbygget en industri omkring de indkøbte vingebørn, hvor han i al sin godhed normaliserer dem ved at klippe vingerne af, fremstår som lidt af en karikatur på en ond videnskabsmand.

Englebørnene flyver væk, da de bliver sluppet fri, som var der tale om tvangsdomesticerede fugle, hvilket er lidt af en slidt metafor. Det ændrer dog ikke ved, at Drengen med sølvhjelmen er et fint bud på en aktuel grafisk roman til børn og unge.

fra bogen

’Drengen med sølvhjelmen’: Hanne Kvist og Rasmus Meisler. (ill.) Høst & Søn, 2019.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her