I Alejandro Zambras chilenske novellesamling gemmer Pinochet sig i alle tekstens afkroge

Chilenske Alejandro Zambra beviser, at novellen kan være en vidunderlig litterær form
Ligesom det er tilfældet for vor tids største chilenske forfatter Roberto Bolaños forfatterskab, er traumet efter det totalitære regime i Chile så stort og uoverkommeligt i Zambras tekster, at det lader til at være umuligt at skrive en bog om Augusto Pinochet – men lige så umuligt at skrive en bog uden. General Pinochet var leder af militærdiktaturet, der regerede Chile fra 1973 til 1990.

Cris Bouroncle

17. januar 2020

At læse en novellesamling kan være en svær øvelse. Selv i nogle af dem, jeg holder mest af – fra The Garden Party af Katherine Mansfield til, senest, Caroline Albertine Minors Velsignelser – kan jeg hen imod slutningen få fornemmelsen af, at teksterne flyder sammen, at plottene forekommer ensartede, eller at jeg ærlig talt ikke orker at blive introduceret til endnu en hovedperson, der er overvejende lig med de tidligere.

Nogen vil så måske argumentere for, at noveller simpelthen skal læses over længere tid, én pr. dag eller sådan noget. Rimeligt nok, men det duer ikke for en glubsk læser som mig, der vil have hele værket på én gang!

Chilenske Alejandro Zambras (f. 1975) novellesamling Mine dokumenter havner i denne problematik; jeg begynder at miste fokus hen imod de sidste tre-fire noveller (ud af 11). Men det er en generel kamp, jeg har med novellesamlingsformen, ikke bare med denne bog.