Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Casper og Frank er mere ynkelige end nogensinde i ’Klovn – the final’. Men de er ikke sjovere

Den tredje og sidste Klovn-film skildrer to mænd, der grundlæggende har fundet fred med at være henholdsvis vatnisse og notorisk utro kyniker. Man savner de tidligere films afstand mellem hvem, Frank og Casper var, og dem, de gerne ville ses som
Det hele er ynkeligere og mere absurd i ’Klovn – The final’, men den er alligevel ikke bedre end de tidligere Klovn-film.

Det hele er ynkeligere og mere absurd i ’Klovn – The final’, men den er alligevel ikke bedre end de tidligere Klovn-film.

Nordisk Film

Kultur
31. januar 2020

To midaldrende mænd i en tom villa, alene på ubestemt tid med en masse flasker vin, hundredvis af forårsruller, en enkelt omstridt tandbørste, moralske og hygiejniske standarder i frit fald, et hav af potentielle ansigtstab lurende lige uden for døren og udsigt til den enes kones udenomsægteskabelige flirt.

Så ynkelig er den situation, de to venner Frank og Casper befinder sig i i den tredje og sidste film i Klovn-universet, Klovn – The Final.

Egentlig skulle de bare på weekendtur til Island. Officielt for at fiske laks, reelt for at besøge Bent Fabricius-Bjerres pop up-bordel Alley Cat, som for en enkelt weekend får fløjet prostituerede til Reykjavik fra hele verden. Men så får et fejlslagent scoretrick de to venner smidt ud af Københavns Lufthavn, og de beslutter sig for i stedet at holde en hemmelig hæmningsløs herreweekend i venneparret Lars Hjortshøj og Tina Bilsbos hus, der ligger lige over for Franks.

Så let skal det ikke være, en askesky over Island gør det umuligt at vende tilbage fra det, deres koner og kærester tror er en weekend i Island, uden at afsløre løgnen. Sådan går det til, at Frank og Casper ender i ufrivillig husarrest. 

Det hele er ynkeligere og mere absurd end den såkaldte tour de fizz op ad Gudenåen, som Frank Hvam og Casper Christensens parodier på sig selv var på i Klovn – The Movie (2010) og mere fornedrende end Franks fatale besøg i Caspers kortvarige tilværelse som opkomling i L.A., da han ville redde deres venskab i Klovn Forever (2015). 

Ynkeligere, men ikke sjovere

Den øgede ynkelighed og absurditet gør desværre ikke Klovn – The Final til en sjovere film end sine forgængere. Dem lever den ikke helt op til.

Måske fordi de to hovedpersoner er vokset lidt fra den ærgerrighed, der i kombination med deres moralske magelighed har skabt størstedelen af konflikterne i de fem sæsoner af tv-serien og de tre film.

Væk er ærgerrigheden selvfølgelig ikke helt, de er stadig narcissistisk optagede af at leve op til nogle ret gængse succeskriterier, såsom at tjene penge og blive respekteret. Men ambitionerne har antaget en mere leverpostejsagtig karakter.

For eksempel drømmer Frank og Casper om at investere nogle af deres penge i et legeland i Ishøj (Casper for at score enlige mødre, Frank for at have noget at arbejde sammen med Casper om). Men både den notorisk utro charlatan Casper og den noller egoist Frank lader til at have fundet sig nogenlunde til rette med, hvem de er.

Casper »kan slet ikke føle noget mere«, betror han Frank til dennes 50-årsfødselsdag. Men det er let at affinde sig med, for den eneste negative konsekvens, han kan se ved sin situation, er, at damerne vil se følelsesmæssige reaktioner, hvis de skal falde for ham. Og til det formål har han en øjenspray i lommen, der kan fremprovokere eftertragtede mandetårer.

Frank er i den grad faldet til ro i sit ægteskab med Mia (Mia Lyhne). Børnene (der er vokset op i rekordfart i betragtning af, at den første meldte sin ankomst i 2010) er blevet teenagere, og de mangler ikke noget.

Faktisk er han faldet så meget til ro, at det er umuligt for Mia at vride den mindste smule begær ud af ham. Det er alt for besværligt at knalde, når man undervejs skal forhandle om, hvordan den den dyre Hästens-seng skal indstilles.

På samme måde som Mias fætter Andreas (Roger Kormind) i den første film kom til at afsløre over for Frank, at Mia var gravid, mens de stod og mandesnakkede i baren til en familiefest, kommer han denne gang til at afsløre, at hun måske nok gerne vil skilles.  

Bøvlet libidoforvaltning

Klovn – The Final er ligesom i de to tidligere film bygget op om en desperat, stort tænkt og klodset udført flugt fra det satte liv med forpligtende parforhold og krævende middelklasseritualer. Aktionsradiussen er bare blevet det mindre i takt med, at både Frank og Casper har stiftet familier, de faktisk nødig vil skilles fra.

Casper har fået en ung kæreste, der hedder Fnug (Camilla Lehmann), som går rundt med deres fælles barn i maven og høje tanker om sin kæreste og udstråler kernesund lykke, mens hendes bistre mor (Maria Rich) makker med sin motorcykel uden for luksusvillaen. Hun er på besøg på ubestemt tid og med det formål at holde opsyn med Casper og hans libidoforvaltning.  

Frank vil ikke skilles, men han vil rigtig gerne slippe for at forholde sig til deres ægteskabelige dødvande. Derfor tager han efter nogle få, undselige indvendinger imod Caspers råd om at lægge hende på is en weekends tid, hvor de efter planen skulle rejse til Island og være nogle fandens karle.

I stedet ender han med at stå i snavset undertøj og kigge ud gennem sine genboers gardiner, mens en gut ved navn Christian (Christian Østergaard Sørensen) bejler kompetent til Mia.  

Tilløb til moralisering

Opholdet i Lars Hjortshøj og Tina Bilsbos hus byder på stumfilmsagtig situationskomik, når Mia eller hendes moster kommer over for at vande planter.

Det er sådan okay sjovt at se dem gemme sig og slette deres spor, men ikke nær så tåkrummende pinligt, som når de er ude i verden sammen og kommer til kort sammen. Askeskyen når dog at lægge sig i løbet af filmen, som derfor byder på flere udflugter.

Det lykkes både at komme til Island, Jylland, legelandet og på hospitalet. Frank kæmper for sit ægteskab, ligesom han tidligere har kæmpet for sit faderskab og sit bedste venskab, men allermest kæmper han for at bevare den form for stabilitet, der kræver allermindst af ham.  

En stor del af den komiske dynamik i Klovn-universet har hele tiden været afstanden mellem de mennesker, Frank og Casper i praksis var, og dem, de gerne ville ses som. Når Frank har affundet sig med at være en vatnisse og bare leder efter et godt sted at være det, og når Casper er afklaret med sin kynisme og ensporede jagt på sex, så går lidt af luften af ballonen.

Af og til er det endda, som om manuskriptforfatterne bag de komiske selvudleveringer tager tilløb til at moralisere en lille smule ved at skære karakterernes modenhedsmæssige udfordringer ud i pap. 

»Jeg vil bare have fisse,« siger Casper for eksempel og uddyber pædagogisk: »Det er, som om min hjerne er gået i baglås.«

Klovn-universet har hele tiden været baseret på, at Hvam og Christensen leverer parodier på sig selv. Med en replik som ovenstående aner man som noget nyt en løftet pegefinger fra virkelighedens Casper Christensen, som man for tiden kan møde ham i diverse interview.

Her fortæller han om at være flyttet på landet og begyndt at meditere og tage #MeToo alvorligt. Og egentlig tror jeg, det ville være sjovere at grine ad ham, den midaldrende eksfestabe med nye sunde værdier, end af en reduceret udgave af fortidens fissekarl.

’Klovn – The Final’. Instruktion: Mikkel Nørgaard. Manuskript: Casper Christensen og Frank Hvam. Varighed: 1 time og 36 minutter. Vises i biografer landet over. 

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ole Rasmussen

Information er præget af mærkelige overskrifter med mærkelige historier

Se traileren dvs. advarslen. Tænkt: Den film skal jeg absolut ikke se pga. dens pinlige ufrivilige "komik"
Men det forholder sig jo nok som Niels Hausgård siger det: Sådan vil de unge have det. altså at komik (som så meget andet) er generationsbestemt. Unge/Yngre vil nok ikke finde Buste Larsens lortelandsmonologer morsomme.

Søren Peter Langkjær Bojsen

God pointe i slutningen af artiklen. Det havde været virkeligt sjovt med en “born again”-Casper C , der havde lagt fortiden bag sig og fået det New Age