Læsetid: 3 min.

Collagekunst, moderne dans og Den Sorte Skole mødes i overvældende ’Nattergalen’

Følelserne er så markante, at de bliver fysisk mærkbare, og det visuelle udtryk er særdeles velfungerende i Dansk Danseteaters nye forestilling, der er inspireret af to forskellige fortællinger om nattergalen
Musikken i ’Nattergalen’, der flere steder har brudstykker, som minder om lydeffekterne på 1980’ernes keyboards, stiger i intensitet sammen med dansernes bevægelser. Vi mærker den under fødderne og op gennem kroppen til brystet, hvor den næsten tager pusten fra os.

Musikken i ’Nattergalen’, der flere steder har brudstykker, som minder om lydeffekterne på 1980’ernes keyboards, stiger i intensitet sammen med dansernes bevægelser. Vi mærker den under fødderne og op gennem kroppen til brystet, hvor den næsten tager pusten fra os.

Søren Meisner

20. januar 2020

I dobbeltforestillingen Nattergalen har de to koreografer Sebastian Kloborg og Alessandro Sousa Pereira skabt hver deres danseforestilling inspireret af H.C. Andersens eventyr Nattergalen og Oscar Wildes novelle Nattergalen og rosen. Historier, der handler om det naturlige over for det kunstige og om selvopofrelsen for kærlighedens skyld.

Og det er også netop stemningen og følelserne fra fortællingerne, der har fundet vej ind i koreografierne, der ledsages af nykomponeret musik fra den danske duo Den Sorte Skole og en enkel scenografi skabt af den herboende, ukrainskfødte kunster Sergei Sviatchenko.

I første del, koreograferet af Kloborg, dukker Elin Anderson som en enlig danserinde frem til lyden af dybe, brummende toner fra Den Sorte Skoles udefinerbare lydcollage. Næsten nøgen som en nattergal bringer hun kunstens naturlige udtryk frem, når hun indadvendt og blidt danser foran de svagt belyste silhuetter, der som store brudstykker af en collage udgør Sviatchenkos scenografi.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu