Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Duoen bag ’De urørlige’ inviterer til ny ’do-good’-film med ’De særlige’

Éric Toledano og Olivier Nakache har ladet sig inspirere af virkelighedens ildsjæle i ’De særlige’, som er et engagerende drama om arbejdet med at hjælpe børn og unge med svær autisme
’De særlige’ er ikke nytænkende filmkunst, men det er en fin fortælling, som formår at føre os engagerende ind i en verden, hvor nogen har det svært.

’De særlige’ er ikke nytænkende filmkunst, men det er en fin fortælling, som formår at føre os engagerende ind i en verden, hvor nogen har det svært.

Scanbox

Kultur
23. januar 2020

Har I set De urørlige?

Det spørgsmål er ifølge flere børnekilder en klassisk indgangsreplik, når der endnu en gang møder en ikkefransktalende vikar op for at undervise i fransk i folkeskolen.

Jeg har ikke tal for, hvor mange gange den film er blevet vist i danske klasselokaler, men jeg har snakket med teenagere, som har mødt den så mange gange, at de efterhånden har svært ved at grine ad den ellers smittende latter i historien om venskabet mellem en lammet mangemillionær og hans assistent fra trangere kår.

De urørliges feelgood-stemning gør den til et perfekt vikarvalg, og det er ikke kun blandt undervisere, at filmen er gået rent hjem. Efter at have været en kæmpe succes i Frankrig i 2011 indtog filmen hurtigt rekorden som den mest sete franske film på verdensplan nogensinde.

Uden for normerne

Duoen bag De urørlige, Éric Toledano og Olivier Nakache, forsøgte at følge den overvældende succes op med et lignende drama, Samba, om forholdet mellem en illegal indvandrer og en immigrationsarbejder. Den svingede ikke på samme vis, og bryllupskomedien C’est la vie! fik heller ikke sparket sig lige så latterfast ind i folks hjerter.

Det er svært at følge op på uventede hits, men nu er der godt nyt til vikarfronten med Toledano og Nakaches nye film Hors normes (’uden for normerne’), som meget smart har fået den danske titel De særlige, så forbindelsen til De urørlige trænger sig tydeligt på.

De særlige er ikke nytænkende filmkunst og bliver heller ikke en biografbasker på linje med De urørlige. Men det er igen en fin fortælling, som formår at føre os engagerende ind i en verden, hvor nogen har det svært, og vise betydningen af venskaber, omsorg og ikke mindst humor.

Dem, de andre har opgivet

De særlige er i filmen både en række børn og unge med alvorlige autismespektrumforstyrrelser og de mennesker, der som dedikerede hjælpere forsøger at give dem så godt et liv som muligt.

Vincent Cassel spiller Bruno, som sammen med sin ven Malik (Reda Kateb fra blandt andre Profeten og Django) arbejder med autistiske børn og unge, som er mere eller mindre opgivet af både familie og behandlingssystem på grund af deres utilregnelige og indimellem voldelige opførsel.

Brunos bosteder eller metoder har ingen officiel autorisation, men han er sluppet afsted med sit idealistiske foretagende i mange år, fordi han gør noget for mennesker, som andre ikke har overskud til at hjælpe.

Ved filmens begyndelse skranter økonomien, og autorisationssystemerne banker på. Bruno arbejder ud fra sit ’vi finder en løsning’-mantra på at få det hele til at hænge sammen. Imens uddanner Malik hjælpere fra forstæderne, som ved alt om at have det svært, men som ikke er vant til at være noget for nogen.

Filmen følger uden et skarptskåret plot deres projekt og lukker os undervejs ind i problemstillinger forbundet med, hvordan dagens samfund behandler og forholder sig til autisme.

En let tone til et tungt emne

Det emne involverer mange store spørgsmål, som De særlige flygtigt berører, mens den fører os ind i et hektisk univers, hvor situationer og stemninger kan ændre sig på sekunder. Toledano og Nakache insisterer imidlertid på at holde tonen i det lettere leje ved at indsætte lune øjeblikke mellem de mange mere dramatiske forløb.

Der er en fin sidehistorie om Joseph (Benjamin Lesieur, der selv har autisme), som blandt andet kæmper med at kontrollere sin trang til altid at hive i nødbremsen i metroen.

Vi er med, når de unge hjælpere har quiz om de mange forkortelser i behandlingssystemet, og der er undervisningsguld, når Malik lærer dem at skrive rapporter i hele sætninger frem for ghettoslang eller forklarer forskellen på en talepædagog og en ’taledemagog’. 

Vi føler med Bruno, når han klemmer endnu et stykke kage ned hos Josephs hårdtprøvede mor, og trækker på smilebåndet, når endnu et af hans stævnemøder bliver brat afbrudt af en arbejdskrise.

Men det er samtidig næsten ikke til at bære at se en teenagedreng iført beskyttende hjelm, fordi han ellers gør skade på både sig selv og andre. Den her verden er ikke for sjov, men man overlever ikke i den, hvis de lysere øjeblikke ikke også finder plads.

Ildsjæle fra virkelighedens Paris

Både Cassel og Kateb er strålende i rollerne som hverdagens helte, der som henholdsvis jøde og muslim er bedste venner og forsøger at gøre en forskel i verden. Deres karakterer bygger på to ildsjæle, som Toledano og Nakache har kendt i mange år og lavet dokumentarfilm om.

Det indgående kendskab til miljøet klæder filmen og gør, at man bærer over med den lovligt sort-hvide del af fortællingen, hvor to inspektører – som sundhedsvæsenets skurke – undersøger omstændighederne bag Bruno og Maliks arbejde.

Det håndholdte kameraarbejde forstærker følelsen af autenticitet, men tidligt i filmen fornemmer man samtidig, at man er på feelgood-territorium. Filmens afsluttende danseforestilling og triumf(metro)togkørsel cementerer den kontrakt, så man trods det alvorlige emne kan gå nogenlunde glad ud af biografsalen.

Det er svært at finde den balance. Toledano og Nakache arbejder stadig på sagen, men lykkes sammen med en charmerende rollebesætning langt hen ad vejen i De særlige. Og filmen har helt sikkert vikarpotentiale.

’De særlige’ – Instruktion og manuskript: Éric Toledano og Olivier Nakache. Fotografi: Antoine Sanier. Længde: 114 minutter. Biografer landet over

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her