Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Elif Shafaks nye spændende roman tager religion op til diskussion

’Evas tre døtre’ overordnede tema er religionsdiskussionen. Titlens tre Evaer repræsenterer tre positioner i forhold til religion: tro, personificeret af muslimen Mona; ikketro, personificeret af den persiskfødte, vestligt opvoksede og seksuelt frigjorte Shirin; tvivlen, personificeret af Peri, der er splittet imellem, men også afskyr sine forældres evige strid om religion. Det er spændende læsning
Elif Shafaks Evas tre døtre spænder over tiden fra 1980’erne til 2016, og der er undervejs strøet historisk-realistiske tidsmarkører som eksempelvis 11. september eller et foredrag af en hollandsk islamofob, der minder slående om Geert Wilders, skriver Karen Syberg.

Elif Shafaks Evas tre døtre spænder over tiden fra 1980’erne til 2016, og der er undervejs strøet historisk-realistiske tidsmarkører som eksempelvis 11. september eller et foredrag af en hollandsk islamofob, der minder slående om Geert Wilders, skriver Karen Syberg.

Piero Oliosi

Kultur
10. januar 2020

Elif Shafaks Evas tre døtre er spændende. Samtidig gør netop det romanen svær at beskrive, for dens suspense hænger nøje sammen med dens komposition, hvor kapitlerne veksler mellem fortid og nutid, således at fortiden(s synder) langsomt og antydningsvis toner frem, uden at man kan gætte, hvad der præcis er sket.

Romanen spænder over tiden fra 1980’erne til 2016, og der er undervejs strøet historisk-realistiske tidsmarkører som eksempelvis 11. september eller et foredrag af en hollandsk islamofob, der minder slående om Geert Wilders.

Også feminisme diskuteres løbende. Romanens religiøse ’Eva’, Mona med tørklædet, er feminist, og der optræder en Elizabeth, som protesterer mod, at Gud skulle være en mand. Desuden stikker kritikken af patriarkatet flere gange hovedet frem uden at være ’nødvendig’ for handlingen. Her er det forfatteren, der lige indskyder en bidsk bemærkning.

Elif Shafak: ’Evas tre døtre’.

Gucca
Ud over temaer som feminisme og kvindeundertrykkelse i islam er der indvævet et lag af symboler, hvor ’barnet i tågen med den blommefarvede kind’ er en gennemgående ledsager til romanens hovedperson, tyrkiske Peri, hvis mor er ortodokst troende muslim, faren vestligt orienteret ateist.

Romanens overordnede tema er religionsdiskussionen. Titlens tre Evaer repræsenterer tre positioner i forhold til religion: tro, personificeret af muslimen Mona; ikketro, personificeret af den persiskfødte, vestligt opvoksede og seksuelt frigjorte Shirin; tvivlen, personificeret af Peri, der er splittet imellem, men også afskyr sine forældres evige strid om religion.

Peri, som er dygtig i skolen, bliver, støttet af sin far, optaget på Oxford University og flyttes således fra sit tyrkiske hjemmemiljø til et vestligt, intellektuelt miljø.

Her er hovedpersonerne, ud over Mona og Shirin, som bliver hendes veninder, den karismatiske professor, Azur, der holder kurser i Gud – intet mindre – men hvis sigte er at undersøge og relativere samtlige verdens religioner.

For Peri, i hvem farens og morens evige strid har sat sig som skyldfølelse, usikkerhed og længsel efter en art blivende sted, virker han som en magnet. Peri er bundet af fortiden og splittet mellem sin kærlighed til faren og sine egne åndesyner, centreret om barnet i tågen, der flere gange frelser hende fra truende situationer, men som hun samtidig nærer angst for.

Romanen er komponeret, så fortids- og nutidskapitlerne veksler. I nutiden bor Peri i Istanbul sammen med sin mand og halvvoksne børn, i fortiden er vi tilbage i Oxford i 1980’erne.

Sådan oscillerer virkelighed og forestilling

I indledningen er Peri på vej til et middagsselskab hos en af sin mands kapitalstærke forretningsforbindelser, og den endeløse kø-køretur gennem et trafikkaotisk Istanbul ender i et dramatisk klimaks, hvor Peris taske bliver stjålet fra bilen, og hvor vi derved samtidig erfarer, at hun ikke er en helt almindelig tyrkisk hustru og mor.

Hun smider selskabsstiletterne og spæner efter tyven, kommer i slagsmål med ham og ender med at uskadeliggøre ham med et hårdt spark i skridtet. Bagefter får vi at vide, at hun elskede at jogge, mens hun var på Oxford.

Så er vi i gang, og i løbet af aftenens middagsselskab får vi glimtvis afdækket Peris Oxford-fortid. Det dæmrer, at hun har været forelsket i og dybt fascineret af professor Azur, hvis kursus hun følger, og man forstår også, at fascinationen er gensidig.

Samtidig har veninden Shirin et seksuelt forhold til Azur, som har mange fjender, og det ender med at fælde ham. Peri bliver involveret i processen, det ventes, at hun vil vidne til fordel for Azur, men i sidste øjeblik afstår hun fra at møde op af grunde, som peger på hendes stadige vaklen mellem tro, tvivl og realitet.

Det mystiske, overnaturlige, som ’barnet i tågen med den blommefarvede kind’, repræsenterer den samme vaklen. Det er på den ene side en uforklarlig følgesvend, på den anden får vi sent i bogen at vide, at Peri har haft en tvillingebror, der som lille blev kvalt i en blomme, hun havde givet ham.

Sådan oscillerer nutids- og fortidsplanerne, sådan oscillerer virkelighed og forestilling, og sådan går det også med Peris forhold til Azur, som hun har næret autentisk varme følelser for, men hvor hun til slut må erkende, at de har rettet sig mod hendes selvskabte billede af ham. Hendes ’gud’ udspringer af hendes eget sind.

Her sammenfalder planerne, og Peri kan træde ud af det skab, hun i romanens actionmættede slutscene helt bogstaveligt har gemt sig i, og ind i sin nutidige virkelighed.

Skal jeg komme med en indvending, så er de to Evaer, Mona og Shirin, der flankerer Peri, lige lovlig firkantet typecasted, men jeg kan på den anden side ikke se, at det med romanens filosofiske sigte in mente kunne være meget anderledes. Og det blødes op af, at Mona er halvt amerikaner og Shirin inkarneret kosmopolit.

Elif Shafak: ’Evas tre døtre’. Oversat af Susanne Staun. Forlaget Underskoven. 418 sider. 349 kr. 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her