Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Guder og jætter tørner sammen på fjeldet i Adam Prices ’Ragnarok’

’Twilight’ møder ’Veronica Mars’ og nordisk mytologi på et norsk fjeld i Adam Prices nye, norsksprogede og ret underholdende Netflix-serie, ’Ragnarok’, der både handler om guder, jætter og klimaaktivisme
Høje, lyse Magne (David Stakston) og hans spinkle, mørke bror, Laurits (Jonas Strand Gravli), forsøger at finde sig til rette i Edda, men det er ikke nemt, når den lokale rigmandsfamilie består af jætter.

Høje, lyse Magne (David Stakston) og hans spinkle, mørke bror, Laurits (Jonas Strand Gravli), forsøger at finde sig til rette i Edda, men det er ikke nemt, når den lokale rigmandsfamilie består af jætter.

Netflix

Kultur
31. januar 2020

Sammen med deres mor, Turid (Henriette Steenstrup), ankommer brødrene Magne (David Stakston) og Laurits (Jonas Strand Gravli) til en lille by, Edda, der ligger et sted i de norske fjelde. Begge drenge er født i byen, men har ikke været der, siden deres far døde mange år tidligere. Nu har moren fået arbejde som bogholder på den lokale fabrik, der ejes af rigmandsfamilien Jotul, og de to unge mænd skal gå på byens gymnasium.

Sådan begynder Adam Prices nye, norsksprogede tv-serie, Ragnarok, der er produceret af danske SAM Productions for Netflix, og som er en slags gendigtning eller udbygning af velkendt nordisk mytologi.

Det er ikke tilfældigt, at den fiktive by, som serien foregår i, deler navn med de islandske sagaer, hvor man første gang kunne læse om blandt andet ragnarok, den yderste dag, hvor guder og jætter tørner sammen, og Jorden går under.

Ej heller er det tilfældigt, at Magne er høj, bred og lys, mens Laurits er spinkel og mørk, at Magne gerne hjælper sine omgivelser, mens Laurits er noget mere egoistisk anlagt, og at Magne ikke kan tåle uretfærdighed, mens Laurits er lidt af en lurifaks, der godt kan lide at drille og snyde.

Lyder det som nogen, man kender fra den nordiske mytologi?

Heltens rejse

Måske hjælper det lidt, hvis jeg fortæller, at familien knap nok er nået til byen, før Magne hjælper en gammel mand med klap for øjet over gaden, hvorefter mandens kone stryger Magne over panden og åbner hans bevidsthed for ting, han ikke vidste, og frisætter evner, der har ligget skjult i ham. Pludselig kan han se uden sine briller og kaste en tung mukkert 541 meter.

»Heltens rejse er begyndt,« siger den gamle dame senere, mens hendes mand taler om, at det er godt, at Magne er kommet.

Og ja, det er virkelig på høje tid, for der foregår grumme ting i Edda. Mens den Jotul-sponsorerede lokale radiostation morer sig over, at vejret slår varmerekord, og at sneen på fjeldet smelter i et ukarakteristisk rasende tempo – »find badebukserne frem,« lyder det – kæmper en af Magnes nye gymnasiekammerater, den rebelske, socialt udstødte Isolde (Ylva Bjørkaas Thedin), sin egen indædte kamp mod fabrikken, som hun er overbevist om forurener, og alverdens andre gamle hvide mænd, der sætter profit over miljø og klima.

Magne, der er Ragnaroks egentlige hovedperson, er snart en del af Isoldes korstog. Han er ikke verdens mest boglige menneske – han er svært ordblind – men er i besiddelse af en veludviklet retfærdighedssans, og han er ikke bange for at blive set sammen med Isolde.

Som han siger: »Jeg har ikke nogen venner.« Nu har de hinanden, og det er der brug for i en by, hvor familien Jotul styrer det meste.

Turids ungdomsven, Vidar Jotul (Gísli Örn Garðarsson), er en af Norges mægtigste mænd. Hans smukke kone, Ran (Synnøve Macody Lund), er rektor på gymnasiet og ikke mindre formidabel. Deres to børn, Saxa (Theresa Frostad Eggesbø) og Fjor (Herman Tømmeraas), er blandt gymnasiets mest tiltrækkende og populære elever, og familien bor i et meget stort, imposant hus, som ligger på en bjergtop midt i byen.

Betimelig fortælling

Hvis jeg skal gætte – kvalificeret, da jeg har set fem af Ragnaroks første sæsons seks afsnit – så vil jeg tro, at familien er historiens jætter, mens Magne og Laurits er unge inkarnationer af Thor og Loke. Og således får Adam Price og hans medforfattere – og seriens to dygtige instruktører, Mogens Hagedorn og Jannik Johansen – behændigt blandet klassisk gymnasiedrama og et moderne take på nordisk mytologi med en betimelig fortælling om klimaforandringer, aktivisme og en ung mand, Magnes, forsøg på at finde ud af, hvem han egentlig er, og hvad hans plads i verden er.

Faktisk er det lidt af en genistreg at gøre jætterne til repræsentanter for storkapitalen og dermed ansvarlige for de forfærdelige ting, der sker med klimaet.

Man kan argumentere for, at det går lidt langsomt, både med historien og Magnes udvikling, i løbet af de fem afsnit, jeg har set. Omvendt er Ragnarok både velskrevet og velspillet – man er i godt selskab med Magne og co. – og filmfotograf Philippe Kress får flotte billeder ud af de høje bjerge og Edda, der ligger lige midt imellem fjeld og fjord.

I sin teenagefortælling og den overnaturlige kamp mellem lys og mørke vækker Ragnarok mindelser om Twilight-filmene, mens den mere krimiagtige del af serien – hvor Isolde og Magne forsøger at afsløre Jotul-fabrikkens miljøsvineri – til forveksling ligner Veronica Mars, der også foregår i en lille by, hvor de rige slipper afsted med alt for meget, og en kvik gymnasieelev, titlens Veronica Mars, optræder som skarpsindig detektiv.

Ragnarok er en ungdomsserie, en såkaldt young adult-fortælling. Men den kan ses af de fleste, og det kan de roligt gøre. Den er ret underholdende, og jeg er spændt på at se sjette og sidste afsnit af første sæson. Lykkes det mon Magne at afværge ragnarok?

’Ragnarok’ – Skabt af Adam Price. Alle seks afsnit kan ses på Netflix fra og med fredag den 31. januar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Christian de Thurah

Man kan diskutere, hvor genialt det er at gøre jætterne til naturødelæggende storkapitalister, da de i den nordiske mytologi netop repræsenterer naturen, mens det er de langt mere menneskelignende og krigeriske aser, der laver ulykkerne - undtagen til sidst.

Morten Hjerl-Hansen

Er der virkelig ingen der fniser ved at tænke over Adam Prices oeuvre?

Læs mere...

I de af Marvels Thor-serier, hvor den kvinde har hammeren ("er Thor"), arbejder jætterne for... en skruppelløs industrimagnat, der udvinder fra havbunden. Men OK, genier stjæler... eller noget.