Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Liturgys transcendentale black metal pisker dig ud i trance

Den smerteskrigende Hunter Hunt-Hendrix fra kvartetten Liturgy bygger år for år videre på sin transcendentale filosofi, der mixer rationalisme og mysticisme. Og han gør det både i teori og i praksis på nyt nerveflænsende album, der både henter inspiration fra Bach og black metal
Liturgy giver og skriger koncert.

Liturgy giver og skriger koncert.

Liturgy

Kultur
3. januar 2020

Coveret til den amerikanske kvartet Liturgys nye album H.A.Q.Q. ligner mere en powerpoint-præsentation fra et mellemlederkursus på Kalvebod Brygge end det visuelle udtryk fra et af de mere ophidsende metaloutfits derude.

Vi ser seks kasser fulde af tekst, som vist skal tilbyde et slags overblik over og status på frontfigur Hunter Hunt-Hendrix’ filosofiske system: Axiology, Metaphysics, Cosmogony, Eschatology står der øverst.

Det kommer ikke som nogen overraskelse. Hunt-Hendrix har i mange år været meget åben omkring sin filosofiske tilgang til musik og eksistens.

Det oplevede jeg første gang ved, ja, en powerpoint-præsentation på CPH:DOX i 2011, hvor han præsenterede sine ideer bag »transcendental black metal«, der handler om at bevæge sig væk fra black metal-genrens anden bølge i Norge. Væk fra selvdestruktiviteten, depravationen, uendeligheden og dødsdyrkelsen i den norske black metal. Og hen mod konstant kreativ vækst og modet til at anerkende livets forgængelighed og dets lysere sider nu og her.

Det amputerede klaver

Hunter Hunt-Hendrix praktiserer stadig transcendental black metal i en eller anden videreudviklet form på H.A.Q.Q. Det er et forrygende og grænseoverskridende album. En syndflod af hurtige, kontante, ekstreme quiet-loud-quiet-udbrud. Eller rettere: Mikropause – Slutspurt-selv om-målet-ikke-er-sigte – Mikropause – Slutspurt-selv om-målet-ikke-er-sigte – mikropause.

Elguitarerne ynder at hvirvle rundt højt i registeret og ledsages af haglende trommer og stemplende bas. Og hans skrig, der er voldsomme, kan forekomme fulde af lidelse. Det er radikalt skingert.

Men der er også pauser fra ragnarok. Der er det Bach-klingende orgelpræludium på titelnummeret. De aggressivt spillede og jazzet brudte akkorder på »Exaco I«. De blide kirkeklokker, det amputerede klaver og de løsrevne stemmer på »Exaco II«. Og der er det filmsymfonisk Hans Zimmer-klingende præludium til »God of Love«.

Og der er forunderlige mix. Hør metalmusikken blande sig med det store mandekor, der lyder som noget fra en Disneyfilm fra 60’erne på »HAJJ«. Eller de dramatiske strygere i guitarernes nådesløst huggende søgang, en slags permanent klimaks i en Hitchcock-thriller forstærket med stål på »Pasaqalia«.

Og så er Hunt-Hendrix blevet ret glad for at lægge glitches ind, så numre pludselig kramper eller stammer i digital udu. En verfremdungseffekt, en kraft udefra afbryder musikken.

Hunter Hunt-Hendrix – Foto: Ben Taylor

Hunter Hunt-Hendrix – Foto: Ben Taylor

Pisket ud i trance

Filosofien er en overbygning på Hunter Hunt-Hendrix’ musik, som man kan tage med eller ej. Den frastøder nogen, tiltrækker andre. Men i sidste ende er musik abstrakt, og teksten er en passager i musik. Og i Liturgys tilfælde presser ordene sig ikke ligefrem på, hvis der overhovedet er nogen inde i skrigene.

Men der er ord på coveret til H.A.Q.Q. I en af boksene står der Kel Valhaal. Det er Hunt-Hendrix’ solokunstnernavn. På hans solodebut fra 2016 hedder New Introductory Lectures on the System of Transcendental Qabala er han i færd med at formulere en blanding af jødisk kabbala-mysticisme, yoga og rationalistisk filosofi med mere, der undersøger potentialet i transcendensen – altså det at opleve noget hinsides den fysiske verden og vedtagne normalitet.

Det arbejde fortsættes i praktisk form på H.A.Q.Q. Du tvinges ud af din komfortzone. Primalskrigene flår i dit centralnervesystem, instrumenterne pisker dig ud i trance. Det gør godt, hvis du kan holde til det.

Liturgy: H.A.Q.Q. (Selvudgivet)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her