Læsetid: 5 min.

Mungo Park lykkes med at lave kropsligt teater ud af fransk politik

’De Hovedløse’ på Mungo Park forsøger at forene hjernen og kroppen i en undersøgelse af den franske protestbevægelse De Gule Veste. På trods af en tung tekst lykkedes forestillingen i kraft af sine skuespillerpræstationer
Forestillingen ’De Hovedløse’ på Mungo Park formår at fastholde opmærksomheden på grund af skuespillernes præcise gestik og bevægelser, som formår at skabe komprimerede udtryk af charme, uhygge, humor og kropslig intensitet.

Forestillingen ’De Hovedløse’ på Mungo Park formår at fastholde opmærksomheden på grund af skuespillernes præcise gestik og bevægelser, som formår at skabe komprimerede udtryk af charme, uhygge, humor og kropslig intensitet.

27. januar 2020

Kan en folkebevægelse gøre op med autoriteter uden selv at have en leder? Kan man skabe politisk forandring, hvis man er så desillusioneret af det politiske system, at man ikke vil handle på dets præmisser?

Med forestillingen ’De Hovedløse’, skrevet af Nanna Plechinger Tüchsen og instrueret af Johan Sarauw og Anna Malzer, undersøger det kunstneriske hold på Mungo Park den lederløse franske protestbevægelse De Gule Veste.

Den opstod spontant for lidt over et år siden, da lavtlønnede franskmænd gik på gaden og spærrede vejene i protest mod præsident Emmanuel Macrons plan om at hæve benzinpriserne. Det er også en forestilling, som selv forsøger at forene kroppen og hovedet i fortællingen om de franske protester; den vil både kontekstualisere og informere om konflikten, og samtidig undersøge kropslige og personlige forbindelser mellem klasse, følelser og revolution.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer