Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Peter Voss-Knude bruger pop og rosenkvarts i krigen mod terror

Musik kan være et torturmiddel. Men kan den også være et værn mod terror? Det undersøger den danske multikunstner og musiker Peter Voss-Knude på et prisværdigt popalbum, der samtidig er en kunstudstilling
Ikke alle kollisioner mellem kunst og musik ender lige lykkeligt, men 'The Anti-Terror Album' er medrivende politisk pop, der insisterer på at bekæmpe terror i alle dens former. Hvilket i sig selv er prisværdigt, skriver anmelder Louise Rosengreen.

Ikke alle kollisioner mellem kunst og musik ender lige lykkeligt, men 'The Anti-Terror Album' er medrivende politisk pop, der insisterer på at bekæmpe terror i alle dens former. Hvilket i sig selv er prisværdigt, skriver anmelder Louise Rosengreen.

Mathias Svold

Kultur
24. januar 2020

»Når du hører musikken på denne plade, vil du blive mindre terroriseret,« står der i følgeteksten til Peter Voss-Knudes popalbum The Anti-Terror Album, der udkommer både digitalt, på rosenrød vinyl og derudover også er en kunstudstilling på Museet For Samtidskunst i Roskilde.

Peter Voss-Knude er en kunstner, der udtrykker sig gennem musik, eller en musiker, der spiller på kunst, alt efter om man tilgår hans værker med ørerne eller øjnene først. Han har længe arbejdet med at udforske det danske forsvar og Danmarks rolle som krigsførende nation gennem sin kunst.

Tidligere har han udgivet to popplader som Peter & The Danish Defence baseret på samtaler med soldaterne på Garderhusarkasernen i Slagelse, som han har besøgt gennem en årrække. Og nu har han så rettet sit skyts mod det danske terrorberedskab.

I en trailer for The Anti-Terror Album, der også fungerer som musikvideo til sangen »The More«, ses en 1,1 ton tung rosenkvarts på en gaffeltruck. Til billederne af, hvordan den gigantiske krystal placeres på forskellige fortove som en sart og dyrebar ækvivalent til de kampesten og enorme blomsterkasser, der siden 2001 er spiret frem i byrummet for at terrorsikre trafikale knudepunkter og centrale pladser, synger han:

»The more / you write about it / the more I fear / The more fearful I will be«.

Krisestyring og blød soul

Albummet er en kommentar til den nationale krisestyringsøvelse KRISØV, der afholdes en gang hvert andet år, og ifølge Beredskabsstyrelsens hjemmeside har til formål at øve »centrale aktørers evne til at opretholde og videreføre samfundsvigtige funktioner i en situation, hvor disse funktioner trues, svækkes, afbrydes eller ødelægges«.

Øvelsen i 2017 havde ifølge Voss-Knude udelukkende stereotype muslimer i rollerne som terrorister, hvilket han mener er med til at opretholde fordomme og puste til befolkningens bekymringer. I en direkte kommentar til de fiktive scenarier, som KRISØV bygger på, synger han på nummeret »Who Is Your Criminal«:

»It’s your responsibility / to not base our imagination / on an islamophobic American propagandist tv-series«.

The Anti-Terror Album er en bevidst blandet musikalsk oplevelse med mange ujævnheder og udsving undervejs. Vokalen skifter i løbet af de fjorten numre fra monoton robotimitation til alvorstung storytelling, fra hysterisk råben til dyb, poetisk messen, fra lækker, blød soul til pinefuld falset.

De elektriske guitarer klinger af dyb respekt for Prince, mens de indlagte lydklip af bl.a. en kvindestemme, der taler om Hollywoods påvirkning af folks krigsforståelse på åbningsnummeret »A Racist Nation«, låner sine virkemidler fra albums som Blood Oranges Negro Swan.

Den antropologisk inspirerede antiterrorpop er både krævende og soulblød. Nogle numre er kantede med kabaretklaver og flimrende harmonika. Andre udsvævende med masser af rumklang og melodiøse omkvæd.

Ikke alle kollisioner mellem kunst og musik ender lige lykkeligt, men The Anti-Terror Album er medrivende politisk pop, der insisterer på at bekæmpe terror i alle dens former. Hvilket i sig selv er prisværdigt.

PV Knude: ’The Anti-Terror Album’ (Gateway Music).

Udstillingen ’Peter Voss-Knude: The Anti-Terror Album’ kan ses på Museet For Samtidskunst i Roskilde fra den 24. januar til 6. maj 2020. Den åbnes med en intimkoncert fredag den 24. januar kl. 19:30.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her