Hvis singersongwritertraditionen er blevet en distingveret herre, som nyder dyre rødvine og spiller for eksklusive skarer i finkulturens haller, så er Richard Dawson opkomlingen, der smører mudder fra sine lommer i ansigtet på ham.
Ikke at Dawson vil singersongwritertraditionen det ondt på sit nye, sjette og fantastiske album 2020. Nej, han vil bare være sikker på, at den bevarer farven i kinderne, og han har derfor skruet op for energien og melodierne – uden på nogen måde at miste forbindelsen til hverdagen, skidtet, snavset, fornedrelsen.
Den 38-årige brite galer om det moderne britiske mismod og kan høres som singersongwritergenrens svar på filminstruktøren Ken Loach og hans hudfletning af det britiske klassesamfund. Ja, Dawson kan høres som en slags moderne forlængelse af den britiske kitchen sink-realisme, der formidler især mandlige socialt udsatte menneskers liv råt for usødet.
Hans sange er strukturelt klarsynede, stærkt karaktertegnede, psykologisk komplekse, inderlige og nogle gange sort humoristiske.
Og som i Loachs film, så er Dawsons kunst smuk i al sin grimhed. Der bliver spillet med barkede næver, og der bliver sunget af karsken bælg. Ingen skønsanger, men en skøn ånd med en obskøn ånde. Et mensch, der flår det inderligste ud af virkeligheden og sig selv og deler det med os.
Amazon-tissetrang og angstjogging
Persongalleriet på 2020 tæller blandt andet en UFO-entusiast og en kurdisk familie i stueetagen, der har fået en mursten gennem et vindue. Politiet gør ingenting.
Der er de ansigtsløse masser på vej til arbejde, »busfulls of meat slumped in our seats«. Der er manden, der angstjogger og lader paranoiaen løbe løbsk. Og lagerarbejderen – måske hos Amazon – der holder sig af frygt for ikke at opfylde sin kvote.
Sangene kan være idiosynkratisk krøllede og melodierne decideret komplekse, men de kan også – eksplosivt – folde sig ud som fantastiske slagsange om hverdagslivets gloriøse velgerninger og grasserende uretfærdigheder.
Tag bare »The Queen’s Head« med stampende trommer og det ubegribeligt smukke omkvæd, der vokser i stadig mere gribende bjergetaper.
»How little we are
In the mouth of the world«, gjalder Dawson, så tårerne er ved at sprøjte ud af enhver åbning i kroppen.
En sang, hvor hovedpersonen får storartet hjælp af sine naboer, som han aldrig har vekslet et ord med, da hans pub er ved at drukne under en oversvømmelse.
Dawson spiller de fleste instrumenter på pladen selv. Det sker med firskåren charme, men af og til også finurlig lethed. Og han moderniserer med både brægende og nulrende synthesizere.
Der er stampende new wave-blues på »Black Triangle« med skingre fraseringer a la Robert Plant i Led Zeppelin-dagene. Og så kan man også finde en lun sårbarhed i Dawsons vokal, som kan minde om den venstreorienterede, mesterlige kontratenor Robert Wyatt og hans jazzharmonier.
Leder efter et sted at sove
Hvis du, ærede læser, i år kun vil høre ét album om den storbritiske tilstand, ét album med folkesang, ét album der påtager sig singsongwriterkunstens tradition for socialt engagement, ja, så er 2020 albummet.
Dét ligger fast igen og igen, sang for sang, og det rundes af på grummeste smukke vis – helt i ånden fra Loach – på det fabelagtige, lange afslutningsnummer »Dead Dog in an Alleyway«. Her beder en hjemløs om hjælp til at finde et sted at sove, mens politisirener hyler gennem gangtunnellerne, hvor fodboldfans hujer og styrtbrækker sig.
Nummeret toner ud med det smukkeste, vaklende fælleskor, en slags umulig vuggevise for en sengeløs mand. Hjælper det på noget? Well, det er i hvert fald en empatisk handling, og en transmission af indignation. Lyt til den. Godnat.
Richard Dawson: ’2020’ (Domino/Playground). Richard Dawson giver koncert 31.1. på Alice, Kbh. og den 1.2. på festivalen Northern Winter Beat, Aalborg.
Tak for tippet - han lader til at være et spændende bekendtskab :-)