Det skorter hverken på eksplosioner eller lummerhed i actionbromancen ’Bad Boys for Life’

I tredje og sidste Bad Boys-film fortsætter Will Smith og Martin Lawrence deres kække samspil som actionsøgende narkobetjente, mens dialog og plot gør klodset honnør for en mere inkluderende tidsånd
Pensionsspørgsmålet trænger sig på for narkobetjentene Mike Lowrey og Marcus Burnett i tredje og sidste ’Bad Boys’-film.

Columbia pictures

17. januar 2020

Hvis man har gået og ventet på en tredje og sidste actionkomediefilm i det, der nu er Bad Boys-trilogien, har man ventet virkelig længe. 17 år faktisk. Så længe er det siden, at den sidste Bad Boys-film gik i biograferne.

Hele 25 år er det siden, at den første Bad Boys overtog det åbenbart altid eksisterende marked for buddy cop-film fra Frækkere end politiet tillader-serien.

Det er en genre, der handler om umage politimakkerpar, som både driller og komplementerer hinanden, mens de opklarer den slags forbrydelser, der afføder rigtig mange eksplosioner, biljagter og nærkampe. Det gjaldt også Will Smith og Martin Lawrences karakterer, den stenrige, evigt flirtende adrenalinjunkie Mike Lowrey og den lidt mere forsigtige, seksuelt frustrerede familiefar Marcus Burnett.

De to Miami-baserede narkobetjentes samarbejde var – og er fortsat i premiereaktuelle Bad Boys for Life – præget af et overskud, der tillod dem at stoppe op et øjeblik og sige noget kækt, hver gang de havde afværget en akut livsfare. Til gengæld var det ikke altid, Will Smiths karakter kunne nå at knappe sin skjorte, inden der skulle løbes i slow motion. Måske af hensyn til den del af den ungdommelige målgruppe, der er mere interesseret i mandehud end i eksplosioner.

Uddaterede dogmer

I 2003 kom så Bad Boys II, der som etteren var instrueret af Michael Bay og havde George Gallo som hovedmanuskriptforfatter, men var væsentligt mere irriterende. Karakterernes catch phrases – som for eksempel »We ride together, we die together, bad boys for life« og »This is how you shoot! From now on this is how you shoot!« – var nu etablerede, og når de gentog dem, var det små nik til fordums veloplagte selvfedme.

Det samme med måden, makkerparret synger titelnummeret af Inner Circle på, den var blevet pinagtigt pubertært selvbevidst. Derudover var en stor del af humoren i Bad Boys II baseret på et vammelt udskrab af uddaterede dogmer, som for eksempel at nærhed mellem mænd indebærer en risiko for demaskuliniserende homoseksualitet, eller at det er en mands opgave at bevogte sine døtres og søstres seksualitet.

Her kan man, når man så ser treeren, Bad Boys for Life, godt mærke, at der er gået 17 år. Men det skulle da også bare lige mangle.

Dametække som stressfaktor

Mike Lowrey har stadig så meget dametække, at det er lige ved at være en stressfaktor, men alle kvindelige sexobjekters faglige og menneskelige kompetencer nævnes i forbifarten. Marcus Burnetts frustration over ikke at få sex er stadig en hjørnesten i det overordnede humoristiske projekt, men han har i løbet af årene udviklet en stolthed over at være familiemenneske.

Marcus er blevet morfar og vil gerne på pension, mens Mike nødig vil give slip på makkerskabet. Der er ikke andet i livet for ham end forbryderjagt.

Da Mike bliver skudt på åben gade af en ung mexicansk narkogangster med vilde evner, beslutter Marcus sig for at tage kampen op. Dog først efter, at han har farvet sin forfængelige komatøse makkers grånende skæg, så Mike ikke skal vågne op og blive konfronteret med sin alder. Mike kommer sig, og så går den ene vilde jagt efter den anden gennem Mexico City.

Hvor de rivaler i politistyrken, det sorte makkerpar i Bad Boys II blev tvunget til at samarbejde med, bestod af fortærskede latinoklicheer, er det denne gang politifolk af en helt ny og konfliktnedtrappende skole, der truer med at overtage Mike og Marcus’ opgaver.

Sådan gør Bad Boys for Life honnør til tidsånden, mens den lever op til forgængernes høje frekvens af eksplosioner og lummerheder. Hvis man én gang har udviklet allergi over for Mike og Marcus’ hypermaskulint berøringsangste måde at sige, de godt kan lide hinanden på, er der nok ikke så meget at gøre, men hvis det er mainstream biljagter, man vil have, leverer Bad Boys for Life varen.

’Bad Boys for Life’ – Instruktion: Michael Bay. Manuskript: Peter Craig, Joe Carnahan og George Gallo m.fl. Fotografi: Robrecht Heyvaert. Varighed: 124 minutter. Biografer over hele landet