Læsetid: 4 min.

Teaterversion af ’Doppler’ er en bøvet og støvet genudsendelse fra lykkeligere tider

Tiden – og ikke mindst klimakrisen – har indhentet Erlend Loes civilisationshumoristiske roman om manden, der gik i skoven og (næsten) ikke kom hjem. Den overtydelige teaterudgave virker i hvert fald nærmest anakronistisk
Karakteren Doppler fremstår i sin skarpt skårne fremtoning ikke længere som en sympatisk antihelt, men snarere som en forkælet egoist, der forlader sin familie og kone, som kæmper for at holde sammen på familielivet, til fordel for noget uklar selvudvikling. Man forstår ham ganske enkelt ikke.

Karakteren Doppler fremstår i sin skarpt skårne fremtoning ikke længere som en sympatisk antihelt, men snarere som en forkælet egoist, der forlader sin familie og kone, som kæmper for at holde sammen på familielivet, til fordel for noget uklar selvudvikling. Man forstår ham ganske enkelt ikke.

Teater Next

21. januar 2020

Nogle gange kommer man bare for sent. Man kan være så heldig, at der ikke er nogen, der lægger mærke til det, men så heldige kan man ikke sige, at de har været hos Teater Next med deres nuværende og akut uaktuelle forestilling Doppler.

Teatergruppen står i øjeblikket står bag opsætningen af den norske forfatter Erlend Loes bestseller Doppler i Prøvehallen i Valby, og i det mindste er direktøren, Christian Bergman, ærlig, når han i programmet erklærer det således:

»Da jeg i foråret 2018 læste Erlend Loes roman Doppler stod det klart for mig, at denne bog var noget helt særligt.«

Ja, det har der været rigtigt mange, der har syntes, siden bogen udkom i 2004, og bogen har virkelig også haft sin storhedstid, men det er ved at være nogle år siden – i hvert fald mere end 10 år siden, vil jeg anslå – at den brede læserskare ikke kunne få nok af denne nordmands eksistentielle naivisme og ganske tilgængelige humor.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer