Læsetid: 4 min.

’Corpo Surreal’ er det mest mærkværdige, jeg endnu har oplevet inden for scenekunst

En karismatisk islandsk operasanger, en japansk danser, fem surrealistiske dukker og en dreven dansk dukkefører, der vækker dem til live. Det danske performancekompagni Sew Flunk Fury Wits ’Corpo Surreal’ på Teater Katapult og snart på Det Kongelige Teater vækker undren og drager
Som helhed betragtet er Corpo Surreal en surrealistisk og uforståelig oplevelse.

Som helhed betragtet er Corpo Surreal en surrealistisk og uforståelig oplevelse.

Søren Meisner

10. februar 2020

Corpo Surreal er ganske enkelt noget af det mest mærkværdige og uforståelige, jeg endnu har oplevet inden for scenekunst. Men samtidig er det også en både smuk og sært poetisk oplevelse, jeg ikke ville have været foruden.

Det genremixende danske performancekompagni Sew Flunk Fury Wit blev grundlagt i 2013 af den kunstneriske leder Svend E. Kristensen, som i Corpo Surreal primært indtager rollen som dukkefører. Netop de store dukker, der i størrelse og udtryk minder om rigtige mennesker, er sammen med blandingen af dans, opera og performance blevet kompagniets varemærke.

I det lille, mørke scenerum på Godsbanen i Aarhus, hvor Teater Katapult holder til, hersker en japansk enkelthed i Johan Kølkjærs scenografi, der udelukkende består af firkantede stofbeklædte lanterner. I den ene side hænger fem rimelig store lanterner. På gulvet i den modsatte side ligger en endnu større, væltet lanterne, hvor de hvide stofstrimler er gået løs og flyder ud over gulvet. Midt i lokalet står en gigantisk tilsvarende lanterne på størrelse med et mindre haveskur.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Olesen
Anders Olesen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu