Læsetid: 4 min.

Ebbe Stub Wittrup springer modigt ud i at udvikle sit kunstneriske sprog – desværre ikke helt uden at se sig tilbage

Den danske billedkunstner Ebbe Stub Wittrup er lige nu aktuel med hele to soloudstillinger. En retrospektiv på Gl. Holtegaard og en nyproduceret på Copenhagen Contemporary. Begge udstillinger er velkomponerede, men som et par i dialog kommer de upåagtet til at tale i munden på hinanden
Ebbe Stub Wittrups nye udstilling, Botanical Drift, på Copenhagen Contemporary.

Ebbe Stub Wittrups nye udstilling, Botanical Drift, på Copenhagen Contemporary.

Anders Sune Berg

11. februar 2020

Der sker store ting og sager i Ebbe Stub Wittrups nye udstilling, Botanical Drift, på Copenhagen Contemporary. Helt bogstaveligt.

En Jaguar MK 2 står parkeret i det store udstillingsrum og skinner så smukt, at den med længder vinder over både januar og februar måned i farvedisciplinen grå. 26 handskeklædte hænder og syv montrer med gammelt botanisk materiale er også flyttet ind. Og bagest hænger gigantiske tekstiler ned fra loftet i hver deres to klare farver.

Ebbe Stub Wittrup (f. 1973), som er uddannet fra den internationalt anerkendte fotoskole FAMU i Prag, er ellers bedst kendt for sine stramme og smukke konceptfotografier. Sekundært også for skulptur- og installationsarbejde, dog i en noget mindre skala og i et mere minimalistisk og abstrakt sprog, end det han viser nu.

Men Copenhagen Contemporary (CC), som har adresse i B & W’s gamle svejsehal på Refshaleøen, dedikerer primært sine mange kvadratmeter til legende installationer i storformat.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu