Læsetid: 4 min.

I det fremragende norske drama ’Barn’ spørger instruktøren, hvem der skal have skylden, når en 13-årig dør i skoletiden

En 13-årig drengs død udfordrer relationerne mellem menneskene omkring en helt almindelig norsk skole i Dag Johan Haugeruds spørgelystne drama ’Barn’. For hvordan forholder man sig til spørgsmål om skyld, ansvar og straf, når det handler om 13-årige børn?
Dag Johan Haugerud vil ikke give svar i ’Barn’, men sender i stedet en svada af spørgsmål af sted for at prikke til vores holdninger.

Dag Johan Haugerud vil ikke give svar i ’Barn’, men sender i stedet en svada af spørgsmål af sted for at prikke til vores holdninger.

Øst for Paradis

27. februar 2020

Hvordan ser vi på hinanden? Hvordan taler vi med hinanden? Og hvordan misforstår vi hinanden?

De tre spørgsmål er den norske filminstruktør Dag Johan Haugerud optaget af, for der er i hans øjne drama i måden, vi kommunikerer – eller ikke kommunikerer – på. Det gælder ikke mindst i en skolesammenhæng, hvor mange forskellige mennesker og interesser tørner sammen. Her mødes børn og voksne, som ellers ikke ville snakke sammen, i en ramme, som for de voksne både er en institution og en arbejdsplads – og for børnene en helt central plads i verden, som former måden, de ser sig selv og andre på, måske for resten af livet.

Som det fremgår af pressematerialet til Haugeruds anden spillefilm, Barn, er han en eftertænksom instruktør, som vil bruge filmmediet til at rejse store spørgsmål. Når man læser de mange hensigtserklæringer (og konstaterer, at filmen er to timer og 37 minutter lang), kan man godt blive bekymret for tyngden i hans film. Men når man ser Barn, kan man kun beundre, hvordan han stille og roligt skaber en stadig mere kompleks fortælling om en gruppe mennesker, hvis liv alle bliver påvirket af en lokal tragedie.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu