Gro Dahle og Svein Nyhus skriver om parcelhusets farlige drager, vrede mænd og blæksprutter

Gro Dahle og Svein Nyhus har med ’Dragen’ fundet en velfungerende metaforisk måde at fortælle børn om vold og overgreb på
I Dragen møder vi Lilli, der ved, at der findes drager, for der bor en hjemme hos hende. En drage, der råber og skriger og truer og kaster med ting. Lilli må være meget stille og sød for ikke at gøre dragen vred, men selv når hun er det, så bliver hun overfuset af dragen, der fylder hele huset med røg og lugt af sod, så det ikke er til at være der.

fra bogen

7. februar 2020

Da Sinna Mann udkom i 2003 (på dansk Vrede mand i 2011) var den banebrydende. Norske Gro Dahle og Svein Nyhus’ bog om drengen Boy (Mikkel), der vokser op i et hjem med vold, hvor Vrede Mand pludselig kan komme frem, hvis mor og Boy ikke passer på, hvisker sammen og sørger for, at alt er roligt, og far er æblekagesød.

Svein Nyhus’ ekspressive tegninger af Vrede mands svingende størrelse og særligt voksende hænder – der, efter Vrede mand er gået, bliver til fars røde knoer, der må forbindes af mor – i kombination med Gro Dahles tekst – der i solidaritet med barnets svære stilling sætter ord på Boys dilemma og giver ham evnen til at søge hjælp hos kongen – er i dag stadig en af de bedste, mest ærlige og interessante bøger om vold i familien af en nordisk forfatter. Kun litterært overgået af Kim Fupz Aakesons endnu mere metaforisk vellykkede En historie om vokseværk fra 2007.