Guy Ritchies ’The Gentlemen’ er i dén grad en film om og med mænd

Den britiske instruktør Guy Ritchies nye film, ’The Gentlemen’, er en for det meste underholdende og velformet tilbagevenden til den drengerøvsfilm, der for 20 år siden skabte hans karriere
Cannabiskongen Mickey Pearson (Matthew McConaughey) og hans højre hånd, Ray (Charlie Hunnam), har et alvorsord med en af deres konkurrenter, Lord George (Tom Wu), i Guy Ritchies gangsterkomedie, ’The Gentlemen’.

Christopher Raphael/Amazon Prime Video

27. februar 2020

Da Guy Ritchie for 20 år siden brød igennem som filminstruktør med sine to første spillefilm, Rub, stub & to rygende geværer (1998) og Snatch (2000), nærmest opfandt han en ny genre: drengerøvsfilmen. Ikke at der ikke var blevet lavet drengerøvsfilm før, men Ritchies energiske blanding af seje, velklædte gutter, som ikke var helt fine i kanten, rappe replikker, humor, ultravold og historier, der slog ganske mange krøller på sig selv, føltes som et overordentligt frisk pust i en genre, som havde lidt en pinefuld død op gennem 1990’erne.

Siden blev hans film enten mere og mere cheesy og manierede – Swept Away, Revolver, Rocknrolla – eller store, dyre, oppustede og dårligt fortalte – Sherlock Holmes 2: Skyggespillet, Kong Arthur: Legenden om sværdet, Aladdin. Nu er Ritchie tilbage med gangster- og krimikomedien The Gentlemen, der godt nok ikke er på niveau med de to første film, men gør et behjertet forsøg på at genskabe fordums magi – og som for det meste er ret underholdende.

Det skyldes ikke mindst skuespillerne, der tæller Matthew McConaughey, Michelle Dockery, Charlie Hunnam, Colin Farrell, Eddie Marsan, Jeremy Strong, Henry Golding og Hugh Grant, der må have haft en fest med sin rolle som den anløbne privatdetektiv Fletcher, som sætter hele balladen i gang. Og nej, flere kvinder er der stort set ikke med. Det er i dén grad en film om og med mænd.

Flamboyante figurer

En aften dukker Fletcher op hjemme hos Ray (Charlie Hunnam), der er cannabiskongen, Mickey Pearsons (Matthew McConaughey), højre hånd, og fortæller med stor sans for dramatik en vidtløftig historie om nogle andre af Londons gangstere, som meget gerne vil have fingrene i Pearsons lukrative forretning. Mickey, der er en særdeles driftig og smart herre, omsætter for flere hundrede millioner pund om året, men nu vil han gerne kunne trække sig tilbage og nyde sine penge, og både lokale Dry Eye (Henry Golding) og amerikanske Matthew (Jeremy Strong) forsøger at købe den velsmurte ’virksomhed’.

Samtidig er den profane avisredaktør, Big Dave (Eddie Marsan), opsat på at få skovlen under Pearson, og derfor forsøger Fletcher, der faktisk arbejder for Big Dave, i stedet at sælge sin historie til Ray og Pearson for mange flere penge end de 150.000 pund, redaktøren vil betale ham. Og sådan vrider og vender filmen sig flere gange, mens Fletcher – der selv synes, at han er en fandens karl – fortæller Ray sin historie.

The Gentlemen er ikke helt lige så smart og overraskende, som den selv tror. Har man set andre af Guy Ritchies tidlige film, ved man, at man sjældent kan stole på det, man ser eller bliver fortalt. Og indimellem, når manuskriptet afleverer en dramaturgisk punchline, for eksempel i form af et særligt sindrigt vrid, bliver tonen rigeligt selvtilfreds. Men flot fotograferet og godt struktureret er filmen da.

Man kan argumentere for, at tiden er løbet fra testosteronfyldte film om mænd og deres store pistoler/biler/bøffer/egoer/ambitioner. Det er virkelig en genre, man skal kunne lide for at kunne holde ud at se filmene. Men kan man det, er The Gentlemen nu både velformet og underholdende og fuld af sjove og flamboyante figurer spillet af dygtige skuespillere, der tydeligvis også morer sig med de mange bandeord, øgenavne og slangord, Ritchie så begejstret lægger dem i munden.

’The Gentlemen’ – Instruktion og manuskript: Guy Ritchie. Fotografi: Alan Stewart. Længde: 113 minutter. Biografer landet over