Læsetid: 8 min.

Jonathan I. Israel underkaster i nyt mammutværk oplysningstiden en kritisk inspektion

I den britiske historiker Jonathan I. Israels nye imponerende bog, bliver det tydeligt, at historieforskning ikke er interesseløs, og hans eget ideologiske ståsted er skrevet i klar tekst: Den radikale oplysning er den optimale ramme omkring den vestlige verdens kerneideal, menneskerettighederne
28. februar 2020

Når den britiske stjernehistoriker Jonathan I. Israel skriver et værk, er det gerne tungt som en flise og på tusind sider. Bag sig har han adskillige voluminøse bind om hollandsk historie, men det er dog særligt for sin store serie om oplysningstiden, at hans internationale ry er blevet sikret. Et ry, der både fortæller om hans overlegne evne til at skabe store synteser af en grundig finkæmning af kilderne og samtidig har skaffet ham mange modstandere blandt arkivrotterne.

Israels grundlæggende tese er, at man kun forstår oplysningstiden, hvis man opererer med tre idealtyper: den radikale oplysning, den moderate oplysning og modoplysningen.

Den radikale variant består i sin kerne af en filosofisk afvisning af et religiøst grundlag for samfundet kombineret med universelle principper, der forkaster aristokrati og monarki for i stedet at fremhæve det repræsentative demokrati i en republikansk form.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu