Læsetid: 4 min.

Køn har ingen grænser i Odense Teaters opdatering af ’Helligtrekongersaften’

En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020
Inddragelsen af Bisse i rollen som hofnarren Feste samt legen med heteronormativiteten løfter ’Helligtrekongersaften’ på Odense Teater op over det trivielle.

Inddragelsen af Bisse i rollen som hofnarren Feste samt legen med heteronormativiteten løfter ’Helligtrekongersaften’ på Odense Teater op over det trivielle.

Emilia Therese

4. februar 2020

Helligtrekongersaften er en klassiker. Og en klassisk Shakespeare-komedie. Der er forvekslinger, forklædninger, rænkespil og ulykkelig kærlighed. Der er et skævt persongalleri med både smukke unge mennesker, tåber og listige tjenere.

Handlingen kan gengives ganske kort. Et skib med de to tvillinger Viola (Anna Bruus Christensen) og Sebastian (Magnus Andersen Hald) forliser. De to reddes, men tror begge, at den anden er druknet. For at klare sig alene i et fremmed land forklæder Viola sig som en ung mand og bliver tjener for rigmanden Orsino (Benjamin Kitter). Orsino er forelsket i den enlige, men velhavende Olivia (Natalí Vallespir Sand). Olivia forelsker sig i Orsinos unge sendebud (som er Viola i forklædning). Og Viola forelsker sig i Orsino. Forviklingerne er fuldkomne og forvirringen total.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lad os få udvisket alt. Ikke bare køn. Først når alting flyder og alt er uden afgrænsning vil vi for alvor være fuldkommen lykkelige.
Eller vil vi? For mig er det en opskrift på helvede.
Gudskelov færdes jeg i kredse hvor den slags absurditeter ikke forekommer. Det der mindretal på 95% af befolkningen.