Narkohandel er et spil uden vindere i spændingsserien ’Zero Zero Zero’

Narkohandlens grumme og grimme globale fødekæde er omdrejningspunktet i den velformede spændingsserie ’Zero Zero Zero’, der er baseret på en bog af manden bag ’Gomorra’ og instrueret af blandt andre danske Janus Metz
Stefano (th., Giuseppe De Domenico) sammen med sin bedstefar, den aldrende Don Damiano (i midten, Adriano Chiaramida), der fra sit underjordiske skjul i Calabrien laver en lukrativ handel med et mexicansk narkokartel og sætter gang i en voldsom kæde af begivenheder.

HBO Nordic

21. februar 2020

At global narkohandel er et ’spil’ uden vindere, synes at være et af budskaberne i den nye tv-serie Zero Zero Zero, der er baseret på en bog af forfatter og journalist Roberto Saviano – som også skrev bogen bag Gomorra.

Det er en på alle måder international affære – danske Janus Metz har instrueret tre afsnit – som følger de forskellige led i en stor narkohandel og de konsekvenser, det har for de involverede, fra top til bund. Og ligesom i Gomorra, der handlede om mafiaens arbejderklasse, er der ikke ret meget glamourøst over en grum og grim fødekæde, der strækker sig fra Monterrey i Mexico over New Orleans i USA til Calabrien i Italien.

Serien følger tre handlingstråde i de tre lande og en håndfuld mennesker, som kun sjældent mødes, men hvis skæbner er bundet sammen af den kokain, der bliver fremstillet i Mexico, formidles af amerikansk firma og er bestilt af en italiensk mafioso. Der klippes frem og tilbage mellem trådene og frem og tilbage i tiden, så man hele tiden ser, hvilken betydning det har for dem i USA eller Italien, hvad mexicanerne foretager sig – og omvendt.

Det er et virtuost stykke historiefortælling og klippearbejde, der giver Zero Zero Zero en god dynamik og spændstighed og gør den elementært spændende. Og man ser samtidig for sig, hvordan folkene bag serien – Stefano Sollima, Leonardo Fasoli og Mauricio Katz – må have siddet med store planer og tidslinjer i et forsøg på binde alle enderne sammen.

Hvordan det ender, og hvordan det mere overordnet kommer til at hænge sammen, ved jeg ikke, da jeg kun har set fire af sæsonens otte afsnit, men jeg tvivler ikke på, at det bliver voldsomt.

Syltede jalapeños

Det hele begynder med den aldrende Don Damiano (Adriano Chiaramida), der fra sit underjordiske skjul i Calabrien – han er på flugt fra politiet – laver en lukrativ handel med et mexicansk narkokartel. Damiano, der er den lokale mafiaboss, er raget uklar med alle de støtter, han tidligere havde i området, og handlen er et forsøg på at gøre alle rige og dermed genvinde deres tillid og loyalitet.

Uheldigvis har han et barnebarn, Stefano (Giuseppe De Domenico), der har et meget stort horn i siden på sin bedstefar, og som forsøger at sabotere handlen og få bedstefaren skaffet af vejen. Permanent.

Det giver handlens mæglere, shippingfamilien Lynwood, der holder til i New Orleans, store problemer. De lovede penge fra italienerne er nemlig ikke blevet overført, og Edward Lynwood (Gabriel Byrne) må sætte firmaets likviditet på spil for alligevel at gennemføre handlen. Hans datter, Emma (Andrea Riseborough), er dybt uenig med ham, og da faren sættes ud af spillet, er det op til hende og hendes bror, Chris (Dane Dehan), der lider af den samme degenerative sygdom, som slog deres mor ihjel, at klare den vanskelige situation.

I Monterrey gør kartellet klar til at sende narkoen afsted med skib i store dåser med syltede jalapeños. Det korrupte politi hjælper til, men militærets indsatsstyrke forsøger med alle midler at stoppe dem. Dog er en af soldaterne, den dybt religiøse Manuel (Harold Torres), overbevist om, at Gud vil, at han skal assistere kartellet og på den måde selv blive rig og magtfuld, og han sørger således for at ladningen af kokain alligevel ikke bliver snuppet.

Menneskelighed eller liv

Det lyder måske noget komplekst, og det er det sådan set også, men fordi Zero Zero Zero er så dygtigt skruet sammen, er man hele tiden med på, hvor man er, og hvad det er, der foregår. Det er en visuelt flot og velkomponeret serie, og selv om den bestemt ikke savner tempo, tager den sig tid til at portrættere de enkelte hovedpersoner og redegøre for deres bevæggrunde. Man er sammen med Don Damiano og Stefano, der kæmper med hinanden, med Emma og Chris, der kæmper for at redde sig selv, og med den mexicanske soldat, der tydeligvis ikke har det godt med alt, hvad han er involveret i, men som også tror på, at Gud har givet ham carte blanche til at gå til yderligheder.

Det er beundringsværdigt, at en spændingsserie dykker så langt ned i sine personer og miljøer, og det giver den en sjælden tyngde, hvilket kun er med til at øge spændingen. Man bekymrer sig for personerne, ikke mindst Chris og Emma, der ikke selv valgte at handle med narko. Det gjorde deres far for at holde familiefirmaet oven vande – de tjener nemlig mere på en enkelt sending narko end på et helt års legitime forretninger.

Noget af det mest fascinerende ved Zero Zero Zero er at være vidne til, hvordan de forskellige hovedpersoner retfærdiggør deres mildest talt lyssky gerninger over for sig selv: familie, økonomi, Gud, loyalitet, fred og ikke krig. Ingen af dem er for så vidt onde mennesker, og man forstår dem for så vidt godt. Blot er deres moralske kompas i den grad blevet sat ud af drift, og det giver dem problemer, de har svært ved at slippe af med.

Ingen vinder, når narko er involveret – mennesker er grådige og upålidelige, sejre er flygtige – og spørgsmålet er, hvor langt man er villig til at gå, og om det er ens menneskelighed eller livet, man ender med at miste undervejs.

’Zero Zero Zero’ – Skabt af Stefano Sollima, Leonardo Fasoli og Mauricio Katz. De tre første timelange afsnit kan ses på HBO Nordic. Nyt afsnit hver fredag.

En anmeldelse af Zero, Zero, Zero kan findes her: