Den nye danske animationsfilm ’Drømmebyggerne’ forener det bedste fra Disney og Pixar

I den danske animationsfilm ’Drømmebyggerne’ formår folkene bag at fortælle en god, vedkommende og universel historie med forførende flotte billeder. Se den med dine børn
12-årige Minna og drømmebyggeren Gaff lægger skumle planer for Minnas papsøster, Jenny, i den flotte danske animationsfilm ’Drømmebyggerne’.

SF Studios

6. februar 2020

Den danske animationsfilm Drømmebyggerne ser aldeles fantastisk ud. Der er kælet for detaljerne og den visuelle lir i den eventyrlige verden, som holdet bag, med instruktør Kim Hagen Jensen ved roret, har bygget op. At filmen samtidig fortæller en ganske velfungerende og opbyggelig historie, giver kun yderligere en grund til at klappe i hænderne.

Filmens hovedperson er 12-årige Minna (Emilie Koppel), der bor alene sammen med sin elskede far, John (Rasmus Botoft), og sin søde hamster, Viggo Mortensen. Moren, der er popstjerne, rejser verden rundt, så hende ser Minna ikke meget til – men det bliver dog til et postkort i ny og næ. Minna og farens tosomhed forstyrres dog, da Johns kæreste, Helene (Ditte Hansen), flytter ind sammen med sin datter, den selvoptagne Jenny (Caroline Vedel Larsen), der tænker mere på sine følgere på Instagram end på at opføre sig ordentligt.

Jenny kan hverken lide Minnas tøj eller hendes hamster, og selv om Minna af hensyn til faren prøver at tage ja-hatten på, er det alligevel svært for hende at kapere den nye papsøster. Og så er det jo godt, at Minna har fundet ud af, at det er såkaldte ’drømmebyggere’, der står bag hendes drømme, og at der er adgang fra drømmene og ind bag kulisserne, ind til drømmebyggerland.

Fin friskhed

Derinde huserer blandt andre drømmebyggeren Gaff (Martin Buch), der har et blødt punkt for Minna, og som indvilger i at hjælpe hende med igennem Jennys drømme at forandre hende – selv om det kan give ham store vanskeligheder med inspektøren. Til at begynde med går det fint med at iscenesætte drømmene, men snart kører det af sporet, og der sker voldsomme ting og sager, som det nu er op til Minna at forsøge at rette op på igen.

Og således fortæller Drømmebyggerne, der har manuskript af Kim Hagen Jensen og Søren Grinderslev Hansen, en på mange måder velkendt historie om forældre og børn, voldsomme forandringer og det med at finde sig til rette i en familie, der ikke er helt, som man måske kunne ønske sig.

Filmen har dog alligevel en fin friskhed og god energi, som ikke mindst skyldes den store opfindsomhed og det visuelle overskud, der lægges for dagen, når det kommer til billedsiden og drømmebyggernes magiske verden.

Det bedste fra Pixar

Der synes at være skelet til et par Pixar-film, Monsters, Inc. og Inderst inde i designet og opbygningen af denne verden, men samtidig er den så meget sin egen med alle mulige menneskers drømmescener, der som små filmkulisser svæver rundt i et tilsyneladende uendeligt rum. Drømmebyggerne er en farvestrålende og dynamisk animeret film, fuld af overraskelser, og især er det sjovt at være med, når Minna og Gaff designer og tilrettelægger Jennys drømme i forsøget på at få hende til at elske både Minnas uldne, stribede, gule sweatre og hendes hamster.

Og den bliver decideret hjerteskærende, da Jenny på et tidspunkt slet ikke kan vågne op fra en af de manipulerede drømme, og da hun sammen med Minna genoplever et særligt trist øjeblik fra tidligere i sit liv. Det er selvfølgelig med til at øge sympatien for den ellers temmelig uudholdelige Jenny, og det er vel også det, filmen handler om på et lidt dybere plan: At de fleste mennesker, indimellem også børn – måske endda især børn – bærer rundt på en smerte, som kan gøre dem aldeles umulige at have med at gøre. I hvert fald indtil der opstår en eller anden form for forløsning og gensidig forståelse.

I Drømmebyggerne formår Kim Hagen Jensen og Co. for det meste at kombinere det bedste fra, må man formode, forbillederne hos Disney og Pixar: En god, vedkommende og universel historie og forførende flotte billeder, som kun giver én lyst til at opholde sig endnu længere i drømmebyggernes verden.

Se den med dine børn.

’Drømmebyggerne’ – Instruktion: Kim Hagen Jensen. Manuskript: Kim Hagen Jensen og Søren Grinderslev Hansen. Længde: 81 minutter. Biografer landet over.

Kenneth Krabat