Læsetid: 4 min.

Ord er næsten overflødige i Aarhus Teaters visuelt betagende version af Kaj Munks dramatik

Såvel sand som blod er kulsort i den dramatiske scenografi, der skaber rammen om Anja Behrens’ skarptskårne og vedkommende klassikeropsætning af Kaj Munks ’Ordet’ på Aarhus Teater
Størstedelen af Kaj Munks replikker er fjernet i Aarhus Teaters opsætning af ’Ordet’, men meningen står alligevel knivskarpt frem. Handlinger og kropssprog får fokus.

Størstedelen af Kaj Munks replikker er fjernet i Aarhus Teaters opsætning af ’Ordet’, men meningen står alligevel knivskarpt frem. Handlinger og kropssprog får fokus.

Emilia Therese

19. februar 2020

På det sorte bord midt på scenen ligger en gravid kvinde og skriger i smerte, mens hun presser hænderne mod sit underliv. Det er en voldsom, men også dybt rørende scene.

Anne Plauborg er kvinden Inger, hustru til den ældste søn Mikkel (Mathias Flint) på Borgensgård. Allerede fra første scene i Anja Behrens’ iscenesættelse står det klart, at de to har et særligt, kærlighedsfuldt forhold. Og nu ligger hun der på bordet. Lidende, skrigende, mens hendes mand ser hjælpeløst til.

Som tyktflydende, sort olieslam trækker Kim Veisgaards læge med den ene hånd klatter ud under Ingers kjole. Slimede klumper, der skulle være blevet til et drengebarn, men i stedet ender i vaskebaljen på gulvet. Livet er skrøbeligt i det lille vestjyske kystsamfund i Kaj Munks mellemkrigstidsdrama fra 1925, hvor troen er så vigtig, men vanskelig at bevare.

Selv om det er knap 100 år siden, at Ordet første gang kunne opleves på Aarhus Teater, så er der absolut intet bedaget over oplevelsen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer