Læsetid: 8 min.

’Portræt af en kvinde i flammer’ viser bedre end nogen anden film kærligheden i at kigge på nogen

Som en af europæisk films mest visionære filminstruktører rykker Céline Sciamma os suverænt og legende hen mod andre perspektiver. Og i sit mesterlige periodedrama om en maler og den, hun skal male, bruger Sciamma dette ryk til at udfolde sig helt suverænt om kærlighed
’Portræt af en kvinde i flammer’ er en kæmpe kærlighedsfilm, der på alle måder handler om blikke, der borer sig ind i hinanden og ophæver hierarkier.

’Portræt af en kvinde i flammer’ er en kæmpe kærlighedsfilm, der på alle måder handler om blikke, der borer sig ind i hinanden og ophæver hierarkier.

Camera Film

7. februar 2020

Se nu her: I den allerførste scene i Céline Sciammas mesterlige kærlighedsfilm, det franske periodedrama Portræt af en kvinde i flammer, smadrer instruktøren stilfærdigt hele den måde, vi er vant til at se forholdet mellem malende og maler, mellem kunstner og muse, mellem den, der ser, og den der bliver set på.

En gruppe unge kvinder modtager undervisning i portrætmaleri. Kameraet viser os på skift det ene, så det andet ansigt fordybet i opgaven med at kigge på nogen foran sig og overføre det til lærredet under sig. Vi hører en kvindelig lærerinde instruere dem. Den ene elev er lidt blank i blikket, den anden er dybt koncentreret om en eller anden detalje, den tredje er vist betaget af det, hun kigger på.

Vi befinder os i det sene 1700-tal, kameraets nære blik på kvindernes ansigter minder om, at de mere end eksempler på fortiden også bare er unge kvinder på lige fod med dem, Sciamma har portrætteret i sine samtids-coming of age-dramaer Girlhood og Water Lilies.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Morten Hjerl-Hansen
  • Anders Olesen
  • ingemaje lange
Eva Schwanenflügel, Morten Hjerl-Hansen, Anders Olesen og ingemaje lange anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

PS. Per Juul Carlsen er også ovenud begejstret, og mener, at en sådan kærlighedsfilm aldrig er set før :

"Kernen i filmen bugner af så potent en frustration og indignation, at den kunne bære et hvilket som helst drama. Og ud af den kernekraft spinder Sciamma både et kærlighedsdrama, en historisk film og en beretning om kvinders vilkår i kunsten."

Fra DR Nyheder