Rønnebæksholm trækker den glemte maler Astrid Holm tilbage i kunsthistorien

På Rønnebæksholm skriver kunsthistoriker Hanne Abildgaard med stor ivrighed den glemte maler Astrid Holm og hendes kvindelige kunstnerkolleger ind i dansk kunsthistorie. Det er godt! Og det hele bliver kun bedre af, at fem kvindelige samtidskunstnere ødelægger den gode samvittighed
Der er gået hundrede år, siden de skandinaviske kvindelige modernister med Astrid Holm i spidsen slog deres folder. Nu kan se ses i Rønnebæksholms aktuelle udstilling ’Astrid Holm & Co’, hvor de har har selskab af Helene Nymanns skulptur, som pivoterer rundt og peger på de gamle malerier. Skulpturen forestiller de centre i hjernen – hippocampus – som varetager vores langtidshukommelse.

Pressefoto

26. februar 2020

Tiden, der er gået, mærkes tydeligt.

De forgyldte rammer med moderne landskabsmaleri, koloristiske penselsstrøg og opbrudte perspektiver ser gamle ud, når en hyperhvid amorfisk skulptur roterer i samme rum. Men der er også gået hundrede år, siden de skandinaviske, kvindelige modernister med Astrid Holm i spidsen slog deres besværliggjorte folder på den danske kunstscene i begyndelsen af 1900-tallet.

Frem til i dag, hvor Helene Nymanns skulptur Aom Aom, your body in my room – Study of the hippocampus alienagtigt møder deres hengemte værker i et af rummene i Rønnebæksholms aktuelle udstilling Astrid Holm & Co.

Spørgsmålet er, om de hundrede år også kan mærkes tydeligt, når det kommer til kvinders repræsentation på kunstscenen. Sammen med fire andre kvindelige samtidskunstnere, Mette Winckelmann, Augusta Atla, Åsa Cederqvist og Jeannette Ehlers, deltager Nymann i udstillingen med et slags kommentarværk. Et værk, som yder en kommentar til udstillingens overliggende tematik: oversete kvindelige kunstnere.

• ingemaje lange
  • Ejvind Larsen
  • Malene Thorborg