En tur med metroen i den danske, elektroniske musikundergrund

Kompilationen Kulør 006 er et snedigt sammensat mixtape, der pendler eller danser rundt i den københavnske metro, mellem det genkendelige og det ugenkendelige
Technodarlingen Schacke er én af de kunstnere, der bidrager til kompilationen.

Freja Sigsgaard

28. februar 2020

I et videoværk skabt af den danske kunstner David Stjernholm fader deforme menneskekroppe på stationer og i togvogne ind og ud af musikkens abrupte rytmer. Man kan ikke tyde, om det blot er kroppe, der pendler, eller om de bevæger sig til musikken i dans. Om dette optrin virkelig sker, eller om det er noget, man hallucinerer sig til. Om musikken er til stede i helheden, eller om den blot spiller for ens indre øre. Ud over at være en selvstændig videoinstallation, tiltænkt udstillinger og festivaler, fungerer værket som en musikvideo til den sjette udgivelse fra pladeselskabet Kulør, Kulør 006, der på samme måde pendler mellem det genkendelige og i det ugenkendelige.

Pladeselskabet Kulør er stiftet af den danske dj Courtesy, der ved siden af sin egen karriere arbejder ihærdigt på at fremme dansk, elektronisk musik. På Kulør kuraterer hun danske, elektroniske artister med internationalt potentiale, hvilket indtil videre har resulteret i seks udgivelser.

Kulør 006 er den anden kompilation – det vil sige en udgivelse, der består af bidrag fra mange forskellige artister, hver som regel med et enkelt nummer – i serien. Pressemeddelelsen beskriver kompilationen og det tilhørende videoværk som et mixed media-projekt, der giver et indblik i de fragmenterede youth-sounds, som kommer ud af København lige nu, og foreslår et nyt narrativ til den danske, elektroniske undergrund.

Absurd metrotur

David Stjernholms videoværk viser et velkendt scenarie fra den Københavnske metro, men i en forvrænget udgave, der skal skabe minder om de udviskede ture, man har taget gennem byen om natten og i de tidlige morgentimer, til og fra klubbernes raves. Og lyden af denne absurde metrotur skabes af musikbidragene på Kulør 006. Det er et snedigt sammensat pendlende mixtape.

De første bidrag, der springer i ørerne, er elektronkomponisterne SØS Gunver Ryberg og Astrid Sonne, samt de unge technodarlings Schacke og IBON. SØS Gunver Ryberg bidrager med det åndeløst omskiftelige crescendo »Shapeshifter«, mens Astrid Sonne hamrer en slags maskinel rondo af på modularsynthens tangenter gennem nummeret »Swirl«. Tunnelmørket giver ekko hos Schacke og IBON, hvis respektive numre »The End Of Ecstasy« og »Sorgpad« udvider et melodibårent, melankolsk safe space for klubkælderenes følsomme væsener i krogene.

Men også mere ukendte skikkelser glider med ind gennem de automatiske døre og gør sig stiligt bemærket i løbet af turen. Sofie Birch leverer et af de få vokalindslag på kompilationen, nummeret »Look«. Hendes slørede stemme akkompagneret af det elektriske orgel giver associationer til havets mytiske sirener og et navn som den amerikanske indietronicasangerinde Glasser.

Splash Pattern lukker festen med det højfrekvente, lyse og snappende synth-nummer »Os«. Her tegnes et hurtigt og imponerende komplekst ’lag på lag’-melodimønster, som man både kan give sig hen til på dansegulvet med sine sidste kræfter og flyde ud i bagefter med sine lemmer slæbende tungt efter sig.

At tage turen med denne fine selektion af artister gennem den Københavnske undergrund er i sig selv en god undskyldning for at køre rundt og rundt med den nye Cityring. Kulør 006 er en sammenblendet lyd af dansk elektronisk musik lige nu. Udgivelsen præsenterer på smukkeste vis de mange afskygninger af ømhed og sårbarhed, som findes i den halvopløste krop, vi alle sammen går rundt med efter en bytur.

SØS Gunver Ryberg, Schacke, IBON m.fl.: ’Kulør oo6’ (Kulør)