Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Det viste sig, at de var trillinger adskilt ved fødslen, men så ...

Det store spørgsmål om, hvorvidt det er arv eller miljø, der former et menneske, spiller en central rolle i dokumentarfilmen ’Three Identical Strangers’, der handler om trillinger, som blev adskilt ved fødslen og fandt hinanden igen ved et tilfælde, da de var 19 år gamle
Brødrenes glæde, da de finder hinanden og opdager, hvor meget de har tilfælles, er smittende. Det viser sig dog, at hele affæren slet ikke er så lys og positiv, som man skulle tro.

Brødrenes glæde, da de finder hinanden og opdager, hvor meget de har tilfælles, er smittende. Det viser sig dog, at hele affæren slet ikke er så lys og positiv, som man skulle tro.

Taylor Jewell

Kultur
20. februar 2020

Det begynder så godt og så utroligt: Tre unge, amerikanske, jødiske mænd på 19 år – David, Eddy og Robert – finder i 1980 tilfældigvis ud af, at de er trillinger, som blev adskilt lige efter fødslen. De har aldrig før mødt hinanden og er vokset op i vidt forskellige familier – arbejderklasse, middelklasse, overklasse – men de ligner hinanden til forveksling, ryger de samme cigaretter, har alle tre dyrket brydning, bevæger sig på samme måde.

Det er en solstrålehistorie, et veritabelt mirakel, som medierne kaster sig over, og trillingerne får mest muligt ud af al den hurlumhej og opmærksomhed, det fører med sig. De optræder i alverdens tv-shows, bliver berømte og fester på livet løs i New York, som i 1980’erne var verdens festhovedstad. De ender endda med at åbne en restaurant, The Triplets, der hurtigt bliver en stor succes. Alle vil se de berømte trillinger.

Trillingerne er hovedpersonerne i en ny dokumentarfilm, Three Identical Strangers, som medrivende og rørende fortæller deres historie. Og filmen er virkelig til at blive i godt humør af – i hvert fald i begyndelsen. Brødrenes glæde, da de finder hinanden og opdager, hvor meget de har tilfælles, er smittende.

Det viser sig dog, hele affæren slet ikke er så lys og positiv, som man skulle tro. Der gemmer sig bedrag og uetiske psykologiske eksperimenter udi arv og miljø bag deres adskillelse og valget af adoptivforældre, og nu forsøger de involverede at dække over den mildest talt ubehagelige sandhed.

Hjerteskærende

Et af de centrale spørgsmål i Three Identical Strangers handler om arv og miljø. Hvilken af de to ting er mest afgørende for, hvordan et barn udvikler sig – de gener, barnet er født med, eller den opdragelse, barnet får? Det er noget, forskerne længe har været uenige om, og i 1960’ernes og 1970’ernes New York fik en velrenommeret psykiater lov til at eksperimentere med tvillinger og trillinger, som blev bortadopteret af deres biologiske mødre straks efter fødslen.

Robert, Eddy og David var en del af forsøget, hvis resultater aldrig blev offentliggjort, og hverken de eller deres adoptivforældre vidste, hvad de var en del af.

I løbet af den elementært spændende film opruller instruktøren, Tim Wardle, hvad det egentlig var, der foregik, og hvordan det har påvirket trillingerne. Filmen skræller hele tiden nye lag af og graver sig dybere og dybere ned i den spegede sag, og hver gang man tror, at nu kan det ikke blive værre, ja, så ryger der lige et lag mere.

Det er en hjerteskærende oplevelse, hvor de tre brødre, som nu er i slutningen af 50’erne, fortæller om deres liv, og hvordan det hele ikke var så lykkeligt, da først euforien over genforeningen havde lagt sig.

Man bør unde sig selv at se Three Identical Strangers, ikke mindst fordi den handler om nogle af de uhyrlige ting, mennesker har gjort imod hinanden i videnskabens tjeneste. Det er forbløffende, hvad man kunne slippe afsted med af moralsk forkastelige ting for 40-50-60 år siden, når bare man pakkede det rigtigt ind, og derfor er en film som denne vigtig.

Three Identical Strangers forsøger at fortælle sandheden og stille de involverede til ansvar, samtidig med at den forhåbentlig også giver ’ofrene’ en eller anden form for oprejsning, forløsning og fred.

’Three Identical Strangers’ – Instruktion: Tim Wardle. Manuskript: Grace Hughes-Hallett. Fotografi: Tim Cragg. Længde: 96 minutter. Cinemateket i København. Kan også købes/lejes via iTunes, Viaplay og Blockbuster

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her