Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Det går ikke ligefrem ’Fremad’ for Pixar med selskabets nye film

Dan Scanlons ’Fremad’ er en Pixar-film, der ikke føles som en Pixar-film. Den bruger for mange kræfter på at proppe sit budskab ned i halsen på publikum i stedet for at fortælle en god historie
Ian og Barney sendes ud på noget af et eventyr, da de får fremmanet halvdelen af deres afdøde far, i Pixars ’Fremad’.

Ian og Barney sendes ud på noget af et eventyr, da de får fremmanet halvdelen af deres afdøde far, i Pixars ’Fremad’.

Disney / Pixar

Kultur
5. marts 2020

Jeg har i de seneste dage spekuleret en del over, hvad det er, der gør, at Pixar laver så fremragende film.

Det amerikanske animationsselskab, der ejes af Disney, har gennem 25 år begavet os med nogle af alle tiders smukkeste, mest begavede, vidunderligt følelsesfulde, opfindsomme og morsomme computeranimerede film – Toy Story-kvartetten, Monster’s, Inc., Find NemoRatatouilleDe Utrolige, WAL­L·E, OpInderst inde.

Og egentlig er forklaringen forræderisk enkel: Gode historier. Enkel, fordi det synes indlysende, at gode historier giver gode film: Forræderisk, fordi det slet ikke er så ligetil at fortælle en god historie på den rigtige måde.

»Historien er konge,« er Pixars grundlægger og tidligere kreative chef John Lasseters mantra, og det indebærer ikke mindst, at den teknologi, der er en af Pixars styrker, altid underordnes den historie, en instruktør vil fortælle, og de figurer, historien handler om. Lasseter har instrueret blandt andre Toy Story, Toy Story 2 og Biler – og produceret og skrevet med på mange andre af selskabets film – og han har altid selv praktiseret, hvad han prædiker.

Og hvorfor har jeg så spekuleret over det? Det har jeg, fordi der i dag er premiere på en ny Pixar-film, Dan Scanlons Fremad. Det er der i sig selv grund til at glædes over, men jeg skal ikke nægte, at jeg er mere end en kende skuffet over filmen.

Jovist er den flot og sine steder både opfindsom og sjov. Men den ejer ikke den der ganske særlige Pixar-magi, som løfter selskabets bedste film op i en liga helt for sig selv. Ja, som løfter selv de svagere af filmene op på et niveau, hvor andre animationsfilm har svært ved at følge med.

Fejler som fortælling

Fremad foregår i en verden, der til forveksling ligner vores egen, men som er befolket af alfer, feer, enhjørninger og andre fabelvæsener. Engang var det en magisk verden, hvor troldmænd og -kvinder gjorde, hvad de kunne for at hjælpe andre med at skaffe lys, varme og den slags.

Nu har man glemt magien og erstattet den med elektricitet og andre moderne bekvemmeligheder, og mens udsultede, vilde enhjørninger roder i skraldespande efter mad, har kentaurerne glemt, hvordan man løber, og kører i stedet i bil, ligesom gamle dages skikke og traditioner er blevet reduceret til mytologi og kulørte baghistorier til bræt- og rollespil.

I denne virkelighed bor alfen Ian sammen med sin mor og storebror Barney. Faren er død mange år tidligere, da Ian endnu kun var i sin mors mave, og drengen, som nu fylder 16, savner ham over alt andet på jorden. Han drømmer om at være sammen med sin far og i det hele taget være mere ligesom faren. Han var åbenbart meget mere modig, selvsikker og cool end Ian, som ikke tør sige fra over for skolens bøller eller invitere sine klassekammerater til sin fødselsdagsfest. Men så er det, at moren finder en ganske særlig fødselsdagsgave frem ...

Den kommer fra faren og er til både Ian og Barney, nu hvor de begge er blevet 16. Det viser sig at være en troldmandsstav og en Fønix-juvel, som kan bruges til at fremmane faren i 24 timer – hvis man altså har sans for trolddom. Det har Barney, der dyrker de gamle sæder og skikke via sine rollespil, ikke, men det har Ian, der ellers ikke tror på alt det pjat.

Det er dog kun halvdelen af faren, der dukker op, da brødrene bruger staven og juvelen, og de to brødre må ud på en eventyrlig færd for at ’finde’ resten af den savnede far – og give Ian noget af det mod på livet, som han mangler. Og det er i virkeligheden hér, at Fremad fejler som fortælling.

Flot, men kedelig

Hvor langt de fleste af Pixars øvrige film på elegant vis altså koncentrerer sig om at fortælle en god historie, som man bliver revet med af – og bagefter tilmed måske kan lære noget af – tager Fremad, der er skrevet af Dan Scanlon, Jason Headley og Keith Bunin, nærmest udgangspunkt i sit budskab og bygger så fortællingen op omkring det.

Allerede fra filmens prolog, der fortæller om, hvordan verden engang var et magisk sted, forstår man, at det handler om at finde tilbage til magien i hverdagen – og ikke glemme, hvem man er, og hvad man kommer af – føler man sig placeret på skolebænken.

Da Ian så dukker op og som noget af det første laver lister med alt det, han gerne vil være og vil kunne, forstærker det kun fornemmelsen af, at Fremad virkelig har noget, den gerne vil fortælle én. Ikke at der er som sådan er noget galt i det, og at filmens budskab ikke er sympatisk eller opbyggeligt. Men når det ikke sniger sig ind på en som en eftertanke eller et produkt af den gode historie, man får fortalt, men bliver proppet ned i halsen på en, ja, så lider helheden under det.

Dermed ikke være sagt, at Fremad er en dårlig film: Det er den ikke. Og der opstår flere sjove situationer undervejs, når magibegejstrede Barney prøver at overbevise ikke bare sin skeptiske lillebror, men også andre fabelvæsener, som helt har glemt, hvad de er og kan, om, at sådan var verden altså engang.

Og det er samtidig en flot verden, Scanlon og Co. har opbygget, men i en tid, hvor de fleste computeranimerede film nærmest kan prale af lydefri billedsider, er det ikke nok til at redde en film, der simpelthen ikke er sjov eller opfindsom nok.

Fremad er en Pixar-film, men den føles desværre ikke som en Pixar-film, og det er ærgerligt – for publikum og for Pixar selv.

’Fremad’ – Instruktion: Dan Scanlon. Manuskript: Dan Scanlon, Jason Headley og Keith Bunin. Fotografi: Sharon Calahan og Adam Habib. Længde: 102 minutter. Biografer landet over i både originalversionen og en eftersynkroniseret version.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her