Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Ondskaben går med hættetrøje i knusende Stephen King-horror-tv

Det onde selv antager menneskeskikkelse og drikker af menneskenes tårer i HBO’s knusende filmatisering af Stephen Kings ’The Outsider’. En serie, der indskriver sig i tv’s genoplivning af amerikansk 70’er-films realistiske nybølge. Tiden er moden til det
’The Outsider’ er knugende uhyggelig og knusende melankolsk, skriver Ralf Christensen.

’The Outsider’ er knugende uhyggelig og knusende melankolsk, skriver Ralf Christensen.

HBO Nordic

Kultur
19. marts 2020

Efter at have stukket VHS-båndet i videomaskinen og modstræbende trykket play var mit yngre jeg – dengang i starten af 90’erne – ved at dø af skræk over den onde klovn. Men skrækken varede ikke ved over den oprindelige tre timer lange tv-udgave af Stephen Kings roman It.

Den fordampede, da det onde selv viste sig at være en absurd overdimensioneret edderkop. For jeg er ikke bange for monstre (i hvert fald ikke de fleste). Ondskaben er menneskelig, det er os, der definerer den, og derfor er den også mest skræmmende i netop menneskelig form. Klovnen (ikke edderkoppen) i It, Leatherface i Motorsavsmassakren, Michael Myers i Maskernes nat, kvinder, mænd og børn der bliver til zombier i et utal af film, tv-serier og spil.

To steder på én gang

Ondskaben er stadig overnaturlig i HBO’s nye Stephen King-filmatisering, denne gang af romanen The Outsider, men den antager menneskelig form. Ondskaben overværer den lidelse, den har forårsaget, fra gadehjørner og i forsamlinger, den nyder skadernes kædereaktion iført en grå hættetrøje, der dækker over dens træk. Som kan forandre sig.

I en amerikansk lilleby er et forfærdeligt barnemord netop blevet begået. Morderen bliver hurtigt fanget, det er en lokal baseballtræner, en solid samfundsstøtte, som alle respekterer og ingen kunne have mistænkt for den slags.

Beviserne er overvældende. En stripklubejer har hilst på ham, da han blodbestænkt kom forbi klubben. Et overvågningskamera har fanget ham på en togstation. Hans fingeraftryk og DNA er overalt på lig og flugtbil.

Problem: Der er også øjenvidner, videooptagelser og DNA-bevis for, at han samtidig var til en konference i en anden by.

Tåredrikkeren

The Outsider er en ti episoder lang, knugende uhyggelig og knusende melankolsk serie. Hovedpersonerne er nedbrudte. Politiefterforskeren Ralph Anderson (spillet af Ben Mendelsohn) og hans kone Jeannie (Mare Winningham) har mistet deres søn, og Ralph er på ingen måde kommet sig over tabet, han er fanget i en blind, potentielt voldelig vrede.

Heldigvis forener Anderson kræfter med andre efterforskere og sættes i kontakt med den hyperintelligente Holly Gibney (spillet med enigmatisk styrke af Cynthia Erivo), der ser mønstre, hvor andre ser tilfældigheder.

Hun begynder at ane en overnaturlig skikkelse, som optræder i århundreder gammel folklore verden over. En person der trives og næres af folks sorg og lidelser. Babadook, El Cuco eller Tear Drinker. Ukært barn har mange navne.

Men tesen skaber splittelse – selv hos Anderson-parret, hvor Ralph nægter det usandsynlige og Jeannie forklarer ham, at han tager fejl, når han mener, at »det er rationelt at ignorere alt, der er irrationelt«.

Gibney går faktisk ret så videnskabeligt til værks, men det, hun ser, ligger uden for den traditionelle videnskabs område.

Mere grå end Hammershøi

Serien er en æstetisk nydelse. Fotograferne holder en grålig farveskala, der ville gøre Vilhelm Hammershøi grøn af misundelse. Brun i beige i grå i mørkegrå. Og alle billeder er underbelyste. Selv solen er dunkel, og lejligheder og huse er som gravkamre. Der er store skyggeområder, der fortæller os om uvidenheden. At det ubelyste, det irrationelle, er en del af virkeligheden. Selvom vi forsøger at ignorere det.

Kameravinklerne og -bevægelserne er tit intimiderende, ubehageligt tæt på, ovenfra eller snigende rundt om hjørner. Som om personerne overvåges eller er under et pres fra stærkere magter. Eller de er pakket inde i klaustrofobiske kompositioner, der får dem til at virke fangede.

Soundtrackmusikken er skabt af Danny Bensi og Saunder Jurriaans, der havde samme job på serien Ozark. Og den er nådesløs. Som om de snigende harmonier, den fleksende basmuskulatur og de pulserende og skærende lyde er skabt til at slide vores nerver til savsmuld. Der burde være en lov imod den slags, tænker man undervejs.

Oliesmurt glidebane

Jason Bateman – kendt og elsket fra Arrested Development og Ozark – spiller den mordanklagede baseballtræner. Han instruerer selv to afsnit og er executive producer på hele serien, hvilket han også var på Ozark.

Bateman begynder med disse to strålende serier at ligne en vigtig figur i udviklingen af en langsom tv-kunst, der virker stærkt inspireret af den nye bølge i 70’ernes amerikanske film. Denne bølge har vilje til i et nyt kunstnerisk lydhørt filmsprog at undersøge sociale strukturer og komplekse karakterer. Tænk Dog Day Afternoon, Taxi Driver, Chinatown, The French Connection og The Godfather I og II.

Vores tid er tydeligvis moden til en filmkunst, der – moralsk pivåbent og i en realistisk, men stadig smuk æstetik – undersøger sine personer i umenneskelige samfundsstrukturer og usunde relationer. Nogle knuses, andre hærdes. Det sker også i nyere tv-serier som Escape from Dannemora og The Night Of.

Både Ozark og The Outsider fortæller om et hævngerrigt, undertrykkende, amerikansk samfund med adgang til for mange våben. Og om hvordan social ulighed er medpassager i mange personlige katastrofer.

Men de undersøger ondskaben på hver deres måde. I Ozark er livet i sine ekstremer beskrevet som en oliesmurt glidebane af teflonbelagte gråzoner mellem det gode og det onde.

I The Outsider er ondskaben absolut, men den kan tage os alle. Ikke ulig dæmonen Bob i David Lynchs Twin Peaks. Dét væsen, som kan absorbere alle og enhver med hud og hår.

'The Outsider'. Skabt af Richard Price. Instruktion: Andrew Bernstein, Jason Bateman, Charlotte Brändström m.fl. Manuskript: Stephen King, Richard Price m.fl. Fotografi: Kevin McKnight, Zak Mulligan, Rasmus Heise, Igor Martinovic. 10 afsnit på HBO.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her