Læsetid: 4 min.

I en rolig postapokalyptisk fremtidsperformance på Sydhavn Teater findes dyr kun i eventyr

I sidste kapitel af Sydhavn Teaters performancehexalogi FUTURX kan man kravle ind i en verden, hvor dyr ikke længere findes. Performanceinstallationen fungerer godt som form til stille, rolige og udramatiske spørgsmål om tiden efter katastrofen
Det er, som om tiden står stille – hvad skal vi tage os til? Det er spændende at være i den stemning med de tre performere, der som fremtidsmennesker minder lidt om trolde med deres hviskende stemmer. Fotos: Lars Grunwald

Det er, som om tiden står stille – hvad skal vi tage os til? Det er spændende at være i den stemning med de tre performere, der som fremtidsmennesker minder lidt om trolde med deres hviskende stemmer. Fotos: Lars Grunwald

Lars Grunwald

16. marts 2020

De fleste dyr har færdedes i grupper af tre. Det er de tre dyreundersøgere, jeg møder i sidste afsnit af Sydhavn Teaters performanceinstallationsrække FUTURX, næsten helt sikre på.

De har indsamlet historier og sange om væsner kaldet ’dyr’, som de aldrig selv har set. Men de er, modsat mange andre, overbeviste om, at dyrene har eksisteret.

Fyrtøjets tre hunde, de tre bukke bruse, de tre små grise, Guldloks tre bjørne. Konklusionen er klar: dyr må have holdt af at være tre sammen.

Rammen om FUTURX udgøres af et lille butikslokale på et hjørne af Borgbjergsvej i København. Siden november har stedet fungeret, som noget Sydhavn Teater kalder et ’performancemuseum’; et sted, hvor forskellige kunstnere inviteres til at lave installationer eller udstillinger, der alle forholder sig til fortællinger om fremtiden.

Det kapitel, jeg skal se, er skabt og instrueret af den norske kunstner og scenograf Ingrid Solvik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Kristian Nielsen
Eva Schwanenflügel og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu