Læsetid: 3 min.

’Coronamonologerne’ fra Teater Republique rammer lige dér, hvor savnet sidder

Christina Hagen, Thomas Korsgaard og Madame Nielsen er forfatterne bag de tre første corona-monologer, som kulturhungrende danskere kan opleve hos Teater Republique. Online, naturligvis
Coronamonologerne rammer lige dér, hvor savnet sidder, og hvor de kan udfylde lidt af det tomrum, de lukkede teatersale har skabt.

Coronamonologerne rammer lige dér, hvor savnet sidder, og hvor de kan udfylde lidt af det tomrum, de lukkede teatersale har skabt.

PR-foto

14. april 2020

Skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen ser mig lige ind i øjnene og siger:

»Jeg gad godt sige et eller andet megaklogt om corona, ik? Altså Covid dér ... 19!«

Hun sidder i et rum, der formodentlig er hendes egen stue. Bag hende ses en dør i ubehandlet træ, en rund rispapirlampe hænger ned fra loftet, og en stor plakat med små billeder af flag pryder væggen på hendes venstre side.

Teater Republique, der er en del af Østerbro Teater, har skabt Coronamonologerne som et karantæneprojekt. Helt korte monologer på under ti minutter, der lægges på teatrets facebookside.

Monologerne er skrevet særligt til formatet af en række danske forfattere og indspillet af skuespillerne fra deres egne hjem. Første monolog er Christina Hagens med titlen Tak for sidst shithead indspillet af Ida Cæcilie Rasmussen.

Hun sidder tæt på kameraet, så kun hendes ansigt og det øverste af hendes bare skuldre med tynde, bh-lignende stropper er synlige. Håret er strøget tilbage med flyvske totter hist og her. Hun holder tænkepauser, mens hun ser mod et usynligt sted til højre for mig. Men når hendes blik vender tilbage, er det intenst og insisterende.

»Jeg spritter da også min tunge af, selvom jeg lige har ladet mig skide i munden af en mand med en bændelorm«.

Ida Cæcilie Rasmussen får forfatter Christina Hagens ord til at fremstå som sine egne – naturlige og ubesværede i al deres frastødende vælde.

Kærlighed i coronaens tid

Forfatteren Thomas Korsgaard står bag den anden coronamonolog, Nu må du ikke blive sur, hvor skuespiller Anders Budde Christensen ligger henslængt op ad en pude mod en hvidmalet trævæg. Han taler til kameraet – til mig – som lagde han en telefonsvarerbesked til en nær ven.

»Nu må du ikke blive sur,« begynder han, og efter et længere tilløb, der – som kattens kredsen om den varme grød – har fokus på overboen, der hver aften synger fra sin altan, begiver han sig ud i en fortælling om et engangsknald, der udviklede sig til at vare over flere dage.

»Jeg ved godt, det er dumt, og man skal isolere sig, og man skal blive inden døre«.

Det uundgåelige men, der præger mange tilsvarende sætninger lige nu, rammer spot on. Vi ved det jo godt. Vi skal blive inde, men …

Som Ida Cæcilie Rasmussen kræver Anders Budde Christensen beskuerens fulde opmærksomhed. I løbet af monologen ændres hans blik fra at være en smule vigende, optaget af det vindue, som grangiveligt befinder sig uden for beskuerens synsfelt, til et direkte blik, der insisterer på øjenkontakt.

Forfatteren Madame Nielsen står bag den tredje monolog, Corona Virus Vanvid 2020, der i sin form mere er som et digt end en traditionel monolog. Et faktum, som Ellen Hillingsø, der fremfører den, tydeligt understreger. Lydsporet er indtalt i en rolig speak, der ikke har nogen egentlig sammenhæng med billedsiden, som viser nærbilleder af Hillingsøs ansigt udsat for kameraeffekter, der forvrænger og forvrider billedet.

»Ordet er ikke længere Guds,« siger hendes stemme, mens kameraet zoomer helt ind på hendes vidt åbne mund, hvor tungen og de hvide tænder vrider sig rundt i en spiral.

»KLIK« siger hun.

Billedet skifter. Nu er der håndsprit og blå plastikhandsker.

»KLIK« gentager hun, og en solnedgang over et bølgende hav ved en hvid sandstrand dukker op bag hendes forvredne ansigt.

Corona Virus Vanvid 2020 er markant anderledes end de to første monologer. Men det er en forfriskende måde at vise bredden i genren.

Teater Republique kalder Coronamonologerne for »det muliges teater« og »et udtryk for troen på teatret«. Det er små film (teatret har varslet mindst otte), hvor klipning og kameravinkel gør det muligt at zoome ind og sætte spot på noget helt bestemt.

Men monologformatet er alligevel teater, som vi kender det. En mellemting mellem de to genrer, der godt kunne blive en keeper – også når teatrene igen slår dørene op for publikum. Med Coronamonologerne rammer Republique mig lige dér, hvor savnet sidder, og hvor de kan udfylde lidt af det tomrum, de lukkede teatersale har skabt.

’Coronamonologerne’. Tekster: Christina Hagen, Thomas Korsgaard, Madame Nielsen, Jokum Rohde, Kristina Stoltz, Pia Juul, Anna Bro, Tine Høeg, m.fl. Med: Ida Cæcilie Rasmussen, Ellen Hillingsø, Anders Budde Christensen, Signe Egholm, Niels Ellegaard, m.fl. Redaktion: Klaus Rothstein, Rikke Hedeager og Emmet Feigenberg. Kan ses på Teater Republiques facebookside.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Carsten Mortensen
Carsten Mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu