Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Halebenet kommer på komedie i Beatrice Dillons rytmelaboratorium

Beatrice Dillons debutalbum ankommer som en fuldbyrdet rejse gennem rytmernes pulserende og flimrende, masserende og sitrende, bumlende og stødende verden. Det samme spørgsmål stilles igen og igen. Og hvert track er et nyt, saliggørende svar
Beatrice Dillons debutalbum ankommer som en fuldbyrdet rejse gennem rytmernes pulserende og flimrende, masserende og sitrende, bumlende og stødende verden. Det samme spørgsmål stilles igen og igen. Og hvert track er et nyt, saliggørende svar

Nadine Fraczkowski

Kultur
14. april 2020

Jeg lærte at finde, holde og kommunikere med rytmen af Peter Bastian (1943-2017) engang i 80’erne. Ikke personligt, men i hans radioudgave af bogen Ind i musikken. Fra æteren forklarede Bastian mig, at jeg skulle lade halebenet fungere som tyngdepunktet. Jeg lyttede og lærte.

Mere end 30 år senere skal jeg love for, at jeg har fået halebenet på komedie under dyrkningen af engelske Beatrice Dillons solodebutalbum Workaround. Det er rytmisk videnskab af højeste, euforiske og alligevel stramt kontrollerede karat.

Beatrice Dillon har mange musikalske ansigter. Hun har skabt et værk udelukkende baseret på instrumenter bygget af kasserede pistoler. Hun har fordybet sig i støj og hvirvlet sig igennem percussionkompositioner. Hun har lavet mixtapes baseret på afrikansk musik fra Smithsonian Folkways’ katalog.

Hun har huseret i lige under et årti på Londons elektroniske scene og har kunnet navigere mellem dansuenzaen i klubland og lytteorienterede manøvrer i avantgardezone.

Workaround er Dillons debutalbum, men det ankommer som en fuldbyrdet rejse gennem rytmernes pulserende og flimrende, masserende og sitrende, bumlende og stødende verden. Dér, hvor stilheden er lige så vigtig som beatet. For uden tomhed var der ikke udblokning, bare ensartethed.

Det er både en videnskab og en lidenskab. Undersøgelse og overgivelse. Det er forunderligt at høre hende bygge en verden af rytmik organiseret stramt digitalt og dog med så stor kropslig konsekvens til følge for lytteren.

Nadine Fraczkowski

Samme spørgsmål, nyt svar

De elektroniske programmeringer er lavet af det stiveste stål, men de synes alligevel at bøje sig under gæsteinstrumenternes indtog. Der opstår en dybt forførende elasticitet. Lydene bløder ind over hinanden, får det til at pumpe i ørerne og rykke i lemmerne.

Tag for eksempel »Clouds Strum«, hvor der bygges bas af noget, der lyder som en nedpitchet tromme, mens en lyst klingende tabla-tromme sitrer og et stærkt syntetisk håndklap rammer med stivstikkerens præcision. Alt imens en metallisk synthesizers akkorder skøjter hen over det rigide og alligevel forførende netværk af beats, som var det en olieret smutsten skudt hen over en bundfrossen sø.

Eller hør »Workaround Two«, hvor saxofonen zigzagger mellem metalliske beats og en pedal steel-guitar slanger sig som en sovs af kviksølv. Eller »Workaround Three«, hvor det lyder, som om et par flamencokastagnetter skændes med en nerveplaget metronom.

Workaround lyder som et hermetisk lukket eksperimentarium, men der er faktisk gæstemusikere på spil. På saxofon, vocoder-sangstemme, pedal steel, cello og computer. Der er tabla-spil fra bhangra-musikeren Kuljit Bhamra og malinesisk kora fra Kadialy Kouyate.

Alle må de indordne sig under Beatrice Dillons fremragende dressur. Rigidt funky strukturer, der hele tiden kaster nye synkoperinger af sig. Som hele tiden inddeler stilheden i nye rum. Det er et tilbageholdenhedens evangelium, som kan drive enhver discipel af beatet til vanvid.

Intet er ensartet på den engelske elektronikers fremragende album, intet er entydigt. Numre kan være både traditionalistiske og futuristiske på samme tid.

Vi er i nogenlunde samme tempo albummet igennem, hvilket forstærker følelsen af, at hvert nummer blot er et svar på det samme spørgsmål. Og at hvert svar er nyt.

Og halebenet? Det ligner ét stort spørgsmålstegn.

Beatrice Dillon: 'Workaround' (PAN)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her