Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Et ledelsesfilosoferende slumretæppe

Rådgivningslysten læs-let-bog
Kultur
1. maj 2020

Hvor stridslystne Marianne Stidsen i et interview med Universitetsavisen betegner litteraturen som »en stillekupe i vores højhastighedssamfund«, må Kresten Schultz Jørgensens nye bog kaldes for et ledelsesfilosoferende feel good-slumretæppe i accelerationssamfundet.

Det er ikke, fordi Gør det godt. Et opgør med accelerationsarbejdet ikke har ret i, at trivsel, kvalitet og arbejdsglæde i offentlige og private virksomheder ødelægges af accelerationsarbejdet.

Dertil kommer levende skildringer af, hvorledes den tids- og opmærksomhedskrævende og mistillidsskabende kontrolmani fører til endnu mere pseudoarbejde i »hamsterhjulet« – forfatterens foretrukne metafor for det arbejdsliv, han ikke bryder sig om.

Men fordi det hele er hørt før og langt bedre andetsteds, for eksempel hos sociologen Hartmut Rosa, som Schultz Jørgensen trækker alt for lidt på.

Samfundskritikken er overfladisk og usammenhængende, og de gode råd og moraler serveres i et tåkrummende banalt sprog. Den narrative grundmodel er manikæisk og fortærsket: det onde versus det gode.

Først redegøres der således for tre destruktive samfundstræk – og derefter serveres tre ideelle principper. De tre onder er »rationalismen«, der har fået os til at planlægge og måle alt, hvad der kan måles, »præstationssamfundet«, der presser både os selv og vores organisationer til at være i konstant udvikling, og endelig »digitaliseringen«, også kaldet »dataøkonomien«, dvs. troen på, at flere data altid er en god ting.

De tre positive løsninger præsenteres: »nærvær, at man er til stede i situationen«, »prioritering«, at man har et formål med tingene og derfor formår at fokusere på det vigtigste, »pragmatisme«, at man er fleksibel, ser det mulige i det begrænsede og holder tingene flydende.

Understimulerende

Intellektuelt understimuleres man som læser. Der er mere visdom og flere tankevækkende modhager i fem linjer af Nietzsche, en side af Adorno eller et interview med Sloterdijk i Die Zeit, end der er i denne rådgivningslystne læse-let-bog på 200 sider inklusive 12 modeller, meget luft på siderne og fremhævede tekstgentagelser, der fylder hele sider med grafisk opskruede quasi-håndskrevne statements som:

Kresten Schultz Jørgensen: 'Gør det godt'.

Bog & idé
»Accelerationsarbejdet er transformative, bureaukratiske forstyrrelser, der ofte ikke egentlig har noget med selve kerneopgaven at gøre« og »Selvledelse finder altså sted ikke som frihed til hvad som helst, men som pladsen – og pligten – til at kunne selv inden for virksomhedens værdier og overordnede retning.«

Schultz Jørgensen er en svoren tilhænger af selvledelse; men problematiserer aldrig, at virksomhederne er privatejede og tvungne til at konkurrere på et marked, der inden for en højt udviklet kapitalisme fører til opfindelsen af snedige måder at udbytte (med) arbejderne på. For ham er selvledelse ikke intensiveret selvudbytning, men frihed.

Han elsker også »værdier«, selv om det strategiske arbejde med at formulere værdier er en tidssluger af format og langtfra blot en ædelmodig aktivitet.

For Schultz Jørgensen bør virksomheder have »et klart formål, der rækker ud over fx profit«; men han synes ikke at (ville) forstå, at profittilegnelse er et systemisk træk ved et økonomisk system med konkurrerende enkeltkapitaler (kaldet virksomheder).

I stedet for fundamentalt at kritisere akkumulations- og profitsystemet moraliserer han som en venlig og lydhør kommunikationsrådgiver med god smag, 30 års erfaring og respekt for alt og alle inden for rammerne. Medarbejdernes relationer må styrkes, og der skal være plads til medarbejdernes faglige ideer og kreativitet. Organisationer er ikke maskiner, der skal tunes på, men levende og dygtige menneskers arbejdssteder.

Empiriske eksempler

Bogen igennem drysses der generøst ud af empiriske eksempler på eget og gode kollegers vellykkede rådgivningsarbejde i både privat og kommunalt regi – rækkende fra en stor privat virksomhed i Trekantsområdet til Næstved Kommune. Det drejer sig om »at skabe læring«.

Var han derimod gået begrebshistorisk til værks, havde vi kunnet lære noget om, hvordan begreberne som værdi, læring, ledelse, ansvar, kreativitet, kvalitet og formål ændrer sig historisk. Kreativitet er efterhånden blevet en forpligtelse og læring et tomt tegn. Værdier er tilsyneladende noget, vi skal bekende os til. Ledelse tales op i betydning, som noget der både frelser og forløser. Men i stedet for samtids- og sprogkritik får vi en lind strøm af gode råd. Det er meget svært at holde ud. Særligt de imperativisk-anmassende reklamelignende slogans, der i stil med bogens titel strukturerer bogens kapitelinddelinger ud fra seks simple handlingsorienterede kommandoer: »Gør det tæt på«, »Gør det rigtige«, »Gør det rigtigt«, »Gør det med tillid«, »Gør det meningsfuldt« og »Gør det nu«.

Helt vildt selvmodsigende er det i kapitlet »Gør det rigtigt« at læse, at »ledere, der gør tingene rigtigt (…) fokuserer på præstationer snarere end resultater …«. For »præstationssamfundet« var jo netop onde nr. 2 i »moderniteten«, et begreb, som forfatteren i øvrigt heller ikke har forstået meget af.

Kresten Schultz Jørgensen: ’Gør det godt. Et opgør med accelerationsarbejdet’. Politikens Forlag, 200 sider, 250 kroner

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her