Megasyret horrorfilm udstiller vores narkotiske forhold til mode og forbrug

Den engelske tekstilhorrorfilm ’In Fabric’, der har premiere på streaming, er ikke bare en fortælling, der taler direkte til underbevidstheden. Det er også en undersøgelse af vores narkotiske forhold til mode og forbrug og vores dybe fremmedgørelse i et stadig mere maskinelt samfund
’In Fabric’ består af to på hinanden følgende historier. Fælles for dem er den røde kjole, som Sheila Woodchapel (Marianne Jean-Baptiste, billedet) først køber i det syrede damemagasin Dentley & Soper i den første del, og som den stakkels vaskemaskineoperatør Reg Speaks (Leo Bill) siden tvinges i til sin polterabend i anden del. Og det er ikke en godartet kjole.

Foto fra filmen

22. april 2020

Det er ikke hver dag, at man ser en film om en morderisk kjole. Eller at man ser Sidse Babett Knudsen kærtegne en mannequindukkes behårede vagina for dernæst at slikke dens kunstige menstruationsblod i sig. Eller at man oplever to bankmænd, der finder seksuel nydelse i at lokke en vaskemaskinereparatør til at stille en diagnose på, hvorfor hvidevaren ikke fungerer. Men sådan en film er In Fabric.

Nu er filmens engelske instruktør Peter Strickland så heller ikke som de andre børn i skolegården. Især hans to foregående film, hans anden og tredje, har på hver deres måde fucket med filmformatet og -fortællingen.

I gyserfilmen Berberian Sound Studio fra 2012 følger vi en britisk lyddesigner med en heftig moderbinding, som rejser til Italien for at arbejde på en italiensk giallo-gyserfilm. Her er lyden den vigtigste dimension i filmen, og Strickland lader på et tidspunkt filmen gå helt i stå. Scenen fryser.

• Steen K Petersen
Steen K Petersen anbefalede denne artikel