Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Neoklassisk meditationsmusik og dansevenlig lydpolitik gør Nicolas Jaar mageløs

Musikere som Nicolas Jaar får os til at tro på, at talent er en magisk kraft, som skal bruges til at forbedre verden. Han har en attitude som en gaderapper og kompositionsevner som Bach. Forventningerne til ham bliver derfor også højere og højere
Nicolas Jaar kaldes for et af de vigtigste, nulevende musiknavne. Han har en attitude som en gaderapper og kompositionsevner som Bach.

Nicolas Jaar kaldes for et af de vigtigste, nulevende musiknavne. Han har en attitude som en gaderapper og kompositionsevner som Bach.

Pressefoto

Kultur
15. april 2020

Hvis man ikke kender den amerikansk-chilenske musiker Nicolas Jaar endnu, bør man straks gå i gang med at memorere hans navn.

Når man lytter til de seneste album fra hans to aliasser, står det klart, hvorfor han efterhånden er blevet et uomgængeligt bekendtskab for andre end blot elektroniske musiknørder og club kids: I eget navn laver Nicolas Jaar støjombrust, men melodisk elektronica, som til tider kan føles lidt krævende at sidde igennem. Men som Against All Logic producerer han postmoderne dansemusik af fineste kvalitet for de mere rastløse. Nærmest samtidig har han udgivet albummene Cenizas og 2017-2019.

Nicolas Jaar er søn af kunstneren Alfredo Jaar og kun lige fyldt 30. Allerede i sine tidlige tyvere blev han et kendt navn på den elektroniske undergrundsscene, hvor han op gennem 10’erne udgav mangt en eksperimentel house-EP. Hertil teamede han op med guitaristen Dave Harrington – de formede duoen Darkside, som nåede at kaste et enkelt album af sig, den alternative strakssucces Psychic.

Da Nicolas Jaars andet soloalbum, Sirens, udkom, slog verden for alvor ørerne ud. Og da han formede Against All Logics oprørt feststemte lydunivers, løftede armene sig i vejret.

Bach, Mozart og cirkuselefanter

Nicolas Jaar besidder en næsten overnaturlig evne til at tryllebinde lytteren. Han er en mystisk troldmandsskikkelse, der får én til at tro på, at kunstnerisk talent er en magisk kraft, som skal bruges til at forbedre verden. Forventningerne til hans musikalske magi bliver derfor også højere og højere.

På albummet Cenizas indfrier Nicolas Jaar heldigvis stadig selv den største fangirls forventninger. Titlen betyder aske på spansk, men har fået tilsat et engelsk flertals-s, som om den dækker over en slags askedrys eller flager. 

Albummet refererer netop til Jaars karakteristiske pendulering mellem spansk og engelsk. Det består af musik, som han har skrevet og produceret mellem årene 2017 og 2019. Og det er også den årrække, der udgør den mere ligefremme titel på hans andet album under aliasset Against All Logic.

Den dualitet, der hersker mellem hans to aktuelle soloprojekter, giver lytteren en fornemmelse af, at der virkelig er en eller anden form for magisk kraft på spil. For hvordan kan han ellers være begge steder på én gang.

Cenizas bruger Nicolas Jaar de stærkeste besværgelser, han kender – stemmen i falset, hæsblæsende saxofonspil, klirrende gny af slagtøjselementer, maniske glissader og en lyrik, som næsten er litteratur. Men det er også et mere stilfærdigt album end hans forgående. Klangfladerne er blevet længere, før de lader et beat overtage. Og Jaar lægger ikke skjul på, at han er inspireret af de største, klassiske orgelkomponister.

Orgelet er synthesizerens formoder, og det bliver man mindet om på åbningsnummeret »Varnish«, der i første omgang får én til at tænke på Bach og Buxtehude. Idet Jaar så begynder at synge kor med sig selv i noget, der lyder som et kirkerum, er det som at overvære en moderne, fri fortolkning af Mozarts Requiem.

Cenizas er et neoklassisk og/eller ambient album, der skal mediteres til, mere end det skal danses til. Saxofonen lyder som klagende cirkuselefanter, tangenterne dirrer som et menneskeligt nervesystem, og beatets dommedagsmarch supplerer teksternes dystre fabulering.

Nummeret »Sunder« virker som albummets åbne ladeport ind i alt dette. Her mumler Nicolas Jaar en profeti, der lokker lytteren til sig og følger én trygt gennem mørket sammen med den halvmuntre væbner af en synthmelodi: 

»A win is a win but a loss is the death of a twin that we borrow
right behind my eye
«.

Fra voldsomme bevægelser til kølige dansemoves

Cenizas er kropsaktiverende på en anden og måske også mere ubehagelig måde end Jaars forudgående værker. Det lystbetonede, løsslupne rave kan man så til gengæld stadigvæk hente hos ham i Against All Logic.

2017-2019 er der plads til det personlige. Her er menneskets kærlighedskvaler og lyst til at skabe sig stort nok i sig selv. De samplede vokalsekvenser har et lavere lixtal – men de er stadig et lydpolitisk statement.

De pludseligt eksploderende computereffekter og de lokomotivsagtige synthakkorder og lemlæstede guitarstrenge afslører, at det er Nicolas Jaar, der står bag. Og sammen med no wave-fænomenet Lydia Lunch nikker Nicolas Jaar til 70’ernes højrøstethed på det frembrusende nummer »If You Can’t Do It Good, Do It Hard«.

»Because if you can't beat 'em, kill 'em
if you can't kill 'em, fuck 'em
if you can't fuck 'em, kill 'em
if you can't do it good, do it hard
«. 

Bagefter fortsætter 2017-2019 med at omslutte lytteren i sin støjende opfordring til voldsomme indre og ydre protestbevægelser – indtil »Faith« og »Penny« igen maner én tilbage til kølige dansemoves.

Med 5+ sublime album bag sig i en alder af 30 år kan Nicolas Jaar kaldes for et af de vigtigste, nulevende musiknavne. Han har en attitude som en gaderapper og kompositionsevner som Bach. Hans musik må fortolkes ud fra de verdensbegivenheder og geopolitiske situationer, der påvirker ham.

Han er en lydprofet og en aktivist, der behandler sine rødder i USA og Chile og fortæller historier om oprør, traditioner, tidsånd, tro og mystik, både verbalt og instrumentalt. Man kan godt glæde sig til at følge hans fremfærd videre i karrieren.

Nicolas Jaar: ’Cenizas’ (Other People). Against All Logic: ’2017-2019’ (Other People)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her