Purity Rings synth popmeteor ryger ikke længere på deres tredje album

På albummet Womb er den canadiske duos synthdominerede lydunivers blevet en skønmalet lydkulisse for deres popsange. Lyrikken er ligefrem, og virker ikke længere som en sammenfiltret del af en abstrakt lydcollage
Den canadiske duo Purity Rings, der består af sangerinden Megan James og synthesizer/beatmager Corin Roddick.

Ritzau Scanpix

8. april 2020

En purity ring er et smykke, nærmere bestemt en fingerring, der bliver båret som et symbol på kyskhed. I USA grænser det til, at der hersker en kult omkring det. Flere teenageidoler, som for eksempel Selena Gomez og et par af brødrene fra Jonas Brothers, har gået med sådan en ring – måske i et forsøg på at overbevise bekymrede forældre om, at de er gode forbilleder for deres børn, og at deres musik ikke indeholder budskaber, der kan virke stødende.

Den canadiske synth popduo Purity Ring, der har opkaldt sig selv efter smykket, har dog intet at gøre med hverken kyskhed eller amerikansk teenagepop. Til gengæld var deres lydunivers i begyndelsen ret kultisk. De komponerede futuristiske drømme- og mareridtsscenarier, fulde af skærende synthflader og grænseoverskridende sangtekster, der lød, som om det var en del af et dybere ritual.

Purity Ring skabte nye, voldsomme vibrationer i trommehinderne hos både kritikere og indietronica-fans med deres debutalbum, Shrines, fra 2012. Duoens tredje og seneste album, Womb, lægger sig dog tættere op af den toer, der ikke rigtig formåede at gøre samme udslag.

Skuffende ligefrem lyrik

Purity Rings debut landede som en lille, glitrende meteorsten, hvis krater endnu sidder dybt i den alternative musikbranches overflade. Sanger Megan James var et forundrende, nyt bekendtskab, der mindede om en legesyg, hvisketiskende lillesøster til Grimes. Efterfølgeren, another eternity, der kom i 2015, var til gengæld mindre opsigtsvækkende. Nu er der gået yderligere fem år, og Purity Ring er klar med albummet Womb.

Womb har Megan James, sammen med producer Corin Roddick, holdt godt fast i den luftige, altdominerende synth og de sløve traprytmer. Der kører også stadigvæk en konstant dialog mellem den forvrængede og den krystalklare vokal. Men lytter man til den lyrik, det kan lade sig gøre at tyde, bliver man skuffet over dens ligefremhed.

Især på numrene »pink lightning« og »peacefall« er det tydeligt, at teksterne på Womb er mere repetetive og popharmoniske, end de er manisk rablende, urimede fortællinger a la duoens gennembrudshits »Fineshrine« og »Lofticries«. På Wombs afslutningsnummer, »stardew«, lyder omkvædet ganske enkelt »a storm is coming / I feel it in my scars / and in the morning / we’ll wonder where we are«

Samtidig virker synthsporene på Womb mere episke end før. Hvor lyrikken tidligere var en sammenfiltret del af den abstrakte lydcollage, som synthen dannede, er de elektroniske tangenter nu nærmere blevet en skønmalet lydkulisse for duoens popsange. Det får Purity Ring til i dag at fremstå mere som prætentiøse skygger af art popbands som CHVRCHES og Austra, end som videreudviklede eksperimenter af sig selv.

Ligesom på duoens andet album indeholder Womb kun et par numre, der føles egnede til at sætte på repeat. Et af dem er »i like the devil«, der lyder, som om det rummer en større risikovillighed end de forudgående. Den dybere, underliggende synth og de mere tungtvejende trommespor står i vovet kontrast til sang og klaverspil, så hele kompositionen virker i fare for at kortslutte. Også beatet i »silkspun« nærmer sig dette uforklarligt åndeløse, som får dansefødderne til at lette et par centimeter.

På trods af deres valg af alias har Purity Rings musik aldrig været uskyldig. Det er nærmest, som om den er blevet det efterhånden. På Womb fremstår duoen mere harmløs og omhyggelig med at passe på sig selv. Deres lyrik er ikke længere så usigeligt sigende som i begyndelsen. Meteoren er holdt op med at ryge.

Purity Ring: ’Womb’ (4AD / Playground Music)