Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Radio Louds ungdomsprogrammer er bedst, når almindelige unge får ordet

Ud fra den håndfuld programmer, Informations anden Loud-anmelder fik hørt i kanalens første weekend, overrasker Loud positivt. De fineste øjeblikke var dem, hvor det hverken var kendte eller eksperter, men almindelige unge, der fik ordet
’Det er en positiv overraskelse, at ideerne bag de fem programmer, jeg nåede at høre, er nogenlunde klare og meningsfulde,’ skriver Lone Nikolajsen om sin første lytteoplevelse af Radio Loud.

’Det er en positiv overraskelse, at ideerne bag de fem programmer, jeg nåede at høre, er nogenlunde klare og meningsfulde,’ skriver Lone Nikolajsen om sin første lytteoplevelse af Radio Loud.

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Kultur
7. april 2020

Det virker helt rimeligt, at man ved tilfældig lytning af en radiokanal for unge støder på to afsnit af et program om at se sig i spejlet, to forskellige musikprogrammer, et program om teknologi og så et om at lave frivilligt arbejde. 

Sådan var mit møde med den nye DAB-kanal Radio Loud hen over weekenden. Det eneste, jeg umiddelbart savnede, var et program dedikeret til at svælge i følelser. Det er måske også bare, fordi jeg godt kunne unde ungdommen nu til dags noget, der minder om den store public service-gave i mit eget ungdomsliv, radiohitlisten med de meget følsomme lytterbreve, Det elektriske barometer. 

Og måske findes det, programmet, hvor følelser endevendes med stor tålmodighed og alvor. Jeg kan i hvert fald ikke garantere, at det ikke gør, for det har ikke været muligt at opspore en sendeplan for Radio Loud. 

Uforståelige metaforer

Loud overrasker faktisk positivt. Den sjuskbefængte ansøgning har selvfølgelig gjort sit for at sænke forventningerne, men selv hvis jeg lader, som om jeg aldrig havde skimmet den, er det påfaldende, at ideerne bag de fem programmer, jeg nåede at høre, er klare og meningsfulde. ’Vi er data’ var lidt sniksnakkende og forhåbentlig bedre i næste afsnit, når der skal tales om andet end videomøder.

I ’Spejl’, som også bliver nævnt i Informations første anmeldelse af Radio Loud, taler henholdsvis en tykaktivist og en dragqueen om, hvad de ser, når de ser sig selv i spejlet. Værterne har en fint afbalanceret måde at udfritte dem om, hvordan de har med deres udseende, hele tiden mere bredt nysgerrig end konfliktsøgende.

I musikprogrammet ’Kontur’ taler den entusiastisk og vidende vært Jonas Sølberg om en koncertaktuel musiker. Da alle livekoncerter er aflyst, talte han om James Blake og hans onlinekoncert. Begejstringen og referencerne til beslægtede navne kan jeg lide, men det irriterer mig, at han taler i metaforer, jeg ikke forstår. Helt galt er det med metaforen ’rejse’, som kun må bruges af deltagere i realityprogrammer. 

Værten i det andet musikprogram, ’Pitten’, har det modsatte problem, sådan ordvalgsmæssigt. I stedet for obskure metaforer beskriver Aleksandra Milanovic sangerinden Soleima med intetsigende tillægsord som ’unik’ og ’enestående’. ’Pitten’ handler om at bringe fans tæt på deres koncertaktuelle idoler. Højdepunktet var, da en benovet pige læste et fanbrev op for Soleima, om hvor meget de havde hørt hendes musik på efterskolen.

Ud med undskyldningerne

Jeg kunne ikke undgå at lægge mærke til, at det unge menneske med fanbrevet blev ved med at klemme ordene ’sådan der’ ind mellem alle mulige andre ord, hvor jeg ikke kunne se, de havde noget at gøre. Men det bidrog til min oplevelse af faktisk at få åbnet mine ører for, hvordan den generation, jeg har mindst med at gøre, faktisk taler.

Jeg greb mig selv i at fnyse forarget, hver gang en vært lavede en sprogfejl eller brugte et engelsk låneord i stedet for et dansk ord. Hvorfor i alverden sige venue, når man kan sige spillested, mumlede jeg for mig selv i et Ghita Nørby-agtigt tonefald.

Det er ikke den slags spørgsmål, Radio Loud er sat i verden for at besvare.

Til gengæld ville værten på ’Frivillig til forskel’, Ida Amalie Schmidt, hellere end gerne forklare, hvorfor frivilligt arbejde er en god ting. Det kunne hun selv sige en del om, og hun fik også andre, som for eksempel Røde Kors’ generalsekretær Anders Ladekarl, til at reklamere for engagement.

Flere gange understregede hun, at det var nyt for hende at lave radio. Det kunne man godt høre, og det er en ærlig sag, men hun var tæt på at undskylde for sin egen arbejdsindsats. Det må stoppe. Det hører ingen steder hjemme at undskylde for noget, som man gør sig umage med. Og da slet ikke når Ida Amalie Schmidts interview med en jævnaldrende frivilligt arbejdende, hun lige har mødt, var det mest levende og interessante, jeg hørte på Loud i weekenden.

Så gik de to lige der, midt i deres sabbatår, gennem Kongens Have, med sådan en hørbar ungdommelig energi og blev enige om, at det nok er de færreste mennesker, der er onde.

Lige da kunne jeg godt se meningen med en ny radiokanal til unge.

Serie

Hørt på Radio Loud

Fra den 1. april har Danmark en ny licensfinansieret DAB-kanal. Radio Loud skal de næste fire år levere nyheder, debat- og kulturstof målrettet de 15-32-årige. Bag kanalen, der holder til i København, står en lang række lokalradioer og kulturinstitutioner. Vi lytter med og rapporterer om de forskellige førstehåndsindtryk.

Seneste artikler

  • Radio Loud vil være »for de unge«. Men Marie, Morten og Mette er stadig ikke helt overbevist

    15. april 2020
    Radio Loud vil være en radio for, til og af de unge. Informations 27-årige kulturjournalist satte sine søskende på 16 og 23 år stævne for at lytte med. Ikke alle følte sig lige ramt
  • Radio Loud kom nogenlunde fint fra start

    4. april 2020
    Den nye tale- og kulturradiostation Radio Loud virker til at være en ung hygge-sniksnakkende kulturkompagnon, som på premieredagen havde lavt bundniveau og ikke særlig meget på hjerte, men alligevel kom overraskende fint fra start. Dog kunne denne anmelder godt ønske, at de ville skrue ned for coronadækningen og op for kulturen
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her