Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Elisa Kragerups bud på Strindbergs erotiske ’Leg med ild’ bliver som radio ukødeliggjort

Strindbergs subtilt ondskabsfulde utroskabsdrama ’Leg med ild’ findes nu – i mangel på teaterversionen – som stedfortrædende, coronabagt radiodrama og minder os om, at kærlighed og sex altid har været en beskidt og smertelig affære. Men radiodramaet står lidt i skyggen af det, der skulle have været
Alt var næsten klar til Betty Nansen Teatrets opførsel af Strindbergs ’Leg med ild’ på scenen. Nu findes det i stedet på teatrets hjemmeside som radiodrama.

Alt var næsten klar til Betty Nansen Teatrets opførsel af Strindbergs ’Leg med ild’ på scenen. Nu findes det i stedet på teatrets hjemmeside som radiodrama.

Emilia Therese

Kultur
29. maj 2020

I folkemunde går nutiden ofte for at være langt mere fordærvet end fortiden, hvor der angiveligt var styr på tingene, folk kunne sætte grænser og generelt bare opføre sig ordentligt. Tænk bare på kærligheden, på sexlivet.

Nutidens Tinder, sugardating, porno og stigende polyamorøse relationer – det var dog trods alt mere overskueligt og fredsommeligt i en analog tidsalder, eller hvordan?

Efter at have lyttet – og været godt underholdt – af radiodramaudgaven af August Strindbergs Leg med ild, der netop er en slags erotisk spændingsroman med knivstikkeri og bytteøkonomi, kommer jeg i tanke om, at lige præcis når det handler om kærlighed og sex, ja, der kan fortiden indhente nutiden med flere banelængder.

Undervejs i Strindbergs subtilt onde kærlighedsdrama, der nu kan aflyttes kvit og frit på Betty Nansen Teatrets hjemmeside, dukkede en mindeværdig scene fra tv-serien Rome op i mit indre.

I tv-serien, der er henlagt til Romerrigets tidsalder, forærer en af Roms mest magtfulde og økonomisk potente kvinder en (sex-)slave til en anden magtfuld kvinde. Hun overrækker gaven således, at den mandlige slaves lem står lige ud i luften – med en sløjfe bundet omkring sig.

Erotisk sammenskudsgilde

Men hvad har denne foræring af et lem dog med en svensk, ikonisk kulturaristokrat som Strindberg at gøre? Tja, selv om Leg med ild på alle måder er mere svensk og civiliseret end Romerrigets mere direkte, erotiske sammenskudsgilder, er der noget bizart, ja nærmest symbolsk retvisende over dette lem med sløjfe på, når man lytter til dette radiodrama. Måden man giver, tager, forærer eller låner sig selv eller sin partner ud til andres seksuelle eller emotionelle behov.

Uanset hvad vidste Strindberg nok, hvad han talte om, da han skrev dramaet Leg med ild i slutningen af 1800-tallet. Kort forinden havde han vakt skandale ved at flirte voldsomt med fruen i familien Thegerström fra Dalarö og havde i øvrigt scoret og stjålet sin første hustru, Siri von Essen, fra en vis baron Wrangel, efter at forfatteren havde været ven af huset igennem en længere periode.

Alle disse luskede erfaringer kommer i spil med Leg med ild, der dybest set er et trekantsdrama, som udspiller sig mellem ægteparret Knud og Kirsten, der befinder sig i et luksuriøst sommerhus ved kysten med husvennen Axel, kusinen Adele og Knuds forældre.

Knud og Kirsten lever i monoton og velbemidlet lediggang og har et sært køligt forhold, hvor de hver især pirres af, at partneren er eftertragtet – og som minimum flirter – med andre.

I denne konstellation i sommerhuset er det således, at både Knud og Knuds far har en amourøs relation med kusinen Adele, hvorimod Kirsten og Axel er voldsomt tiltrukket af hinanden og hele tiden kredser eksplosivt om deres forelskelse. Axel, den begærede husven, er den, der lider mest.

Han føler sig fanget i et spil mellem Knud og Kirsten – han føler, at han og Adele har til opgave at være brandstiftere her i huset – for Knud og Kirsten, frygter han, er deres spil med deres elskere en leg med tændstikker.

Smuk balance

Leg med ild skulle have været opsat på Betty Nansen Teatret med Elisa Kragerup som instruktør, men blev aflyst, da samfundet pludselig lukkede ned.

Jeg havde glædet mig vildt til den forestilling, ikke mindst på grund af det totale favoritskuespillerhold – Carsten Bjørnlund, Thomas Hwan, Emma Sehested Høeg, Ditte Gråbøl, Charlotte Munck, Claus Flygare – så jeg var glad, da jeg opdagede, at den aflyste forestilling havde fået form som radiodrama.

Eller som de selv udtrykker det på teatret: Leg med ild er blevet ’omdannet’ til radiodrama. Stadig med Kragerup som instruktør.

Grundlæggende fungerer denne udgave af Leg med ild ganske glimrende. Oversættelsen af Madame Nielsen er velturneret, så et nutidigt sprog mikses med Strindbergs klassiske ditto, skuespillerne gør det fabelagtigt, så balancen mellem komikken og tragedien, den hede og kølige attitude og den elektriske spænding kommer fornemt til udtryk.

Lydmediet bruges i ny og næ på en måde, der ikke virker forstyrrende, men derimod som effektive markører. Der er ikke mange fingre at sætte på noget. Men så alligevel mangler jeg noget i at blive helt beruset.

Hengivelse til lydens rum

Min indvending mod denne version af Leg med ild er nok, at denne ’omdannelse’ fra reelt næsten færdigt teaterstykke til radiodrama netop virker noget omdannet. Altså: Denne udgave er skabt til scenen og ikke til lydmediet.

Derfor kan jeg ikke undgå at tage mig selv i at savne Høegs, Bjørnlunds, Hwans og Gråbøls karakteristiske og udtryksfulde mimik og kropslighed, det bliver lidt som at betragte et velfungerende skyggespil af noget, der skulle have været.

Flere teatrer har på forskellige måder forsøgt sig med radiodramaet under coronas nedlukning og efterfølgende restriktioner – Østerbro Teater med Coronamonologerne og Sort/Hvid med Made in China, og det er godt set og gjort.

Men måske er nøglen til den komplette overgivelse, at man også kunstnerisk set indlader sig helt til radiodramaets og altså lydens radikalt anderledes rum? Og skaber noget helt anderledes på de præmisser?

’Leg med ild’. Betty Nansen Teatret. Manuskript: August Strindberg, smukt oversat af Madame Nielsen. Instruktion: Elisa Kragerup. Medvirkende: Carsten Bjørnlund, Charlotte Munck, Thomas Hwan, Ditte Gråbøl, Claus Flygare, Emma Sehested Høeg. Kan kun høres på Betty Nansens hjemmeside frem til 2. juni.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her