Gennem dans har amerikanske Perfume Genius forfinet sit musikalske udtryk

De iltre og sart sensuelle numre på Perfume Genius’ fremragende femte album er lige så koreograferede, som de er komponerede
22. maj 2020
Mike Hadreas med kunstnernavnet Perfume Genius fremhæver selv arbejdet med moderne dans som den væsentligste inspirationskilde til ’Set My Heart On Fire Immediately’. Og det høres.

Matador Records

Amerikanske Perfume Genius’ femte album sætter ild til lytterens hjerte med det samme. Sangene brænder sig fast med deres iltre og sart sensuelle bevægelsesmønstre. Melodien på »Describe« svæver forførerisk ind i øregangene. Men så tager sangen pludselig et skift og lader lytteren dumpe ned i en lavmælt ambient kløft, hvor ekkoet fra den kærlighed, der synges om, runger varmt og farefuldt parallelt med distancerede synthlyde og rumlen.

Perfume Genius er det navn den 39-årige sanger og pianist Mike Hadreas udgiver musik under. Han er opvokset i en forstad til Seattle, hvor hans feminine udstråling og åbenhed om sin homoseksualitet blev mødt med spyt og tæv. Han søgte trøst i kunsten og blev optaget på Seattles Cornish College of the Arts, men studierne her blev brat afbrudt, da han måtte indlægges efter et overfald.

Herefter flyttede han til New York, hvor han blev involveret i byens queermiljø og samtidig oparbejdede sig et usundt forbrug af rusmidler. Efter at være blevet tørlagt tog han hul på at skrive musik, og når man kender hans forhistorie, er det ikke så overraskende, at temaer som vold, seksualitet og overgreb præger hans melodramatiske indiepop/glamrock.

Musik til skænderi og elskov

Det aktuelle album er produceret af Blake Mills, der også var producer på forgængeren fra 2017, No Shape. Et arbejde, der førte en grammynominering med sig.

I tiden mellem de to albumudgivelser har Hadreas skrevet musik til danseforestillingen The Sun Still Burns Here, der var koreograferet af Kate Wallich og fremført af Hadreas i samarbejde med Wallichs dansekompagni. Han fremhæver selv arbejdet med moderne dans som den væsentligste inspirationskilde til Set My Heart On Fire Immediately. Og det høres.

Det er sange, der virker lige så koreograferede som komponerede. Sensuelle, smidige og dramatiske. Eller som den vietnamesisk-amerikanske digter Ocean Vuong formulerer det i det essay, han har skrevet til pressemeddelelsen:

»At sangene er gjort resonante gennem kroppens triumf, er en sandhed, som dette album håndgribeliggør (...) Det er musik, man både kan skændes og elske til

Vuongs ord får mig til at tænke på, at en sammenligning med The Savage Roses Dødens Triumf slet ikke er af vejen, særligt i de klaverbårne stykker, og når fløjtespil og strygere giver numrene en symfonisk klang.

Kærlighedens ambivalens

På den barokpoppede »Jason« lyder det, som om Hadreas har fået fingrene i et cembalo. Sangen er et hjerteskærende og amourøst ungdomsminde om et kluntet one night stand mellem to 23-årige mænd, hvoraf den ene, Jason, ikke helt kan forlige sig med sine lyster. Fuld, bange, med tårerne trillende ned over kinderne og stadig med støvlerne på giver han efter for det kælne jegs kærtegn.

»Jason, there’s no rush
I know a lot comes up
Letting in some love
Where there always should have been some
«, synger han i en lys, raspende hvisken.

Den medrivende »On The Floor« åbner med et ligeså fængende melodisstykke som Rod Stewards »Having A Party«. Men lytter man til teksten, bliver den impulsive danseglæde ambivalent. Ømt synger Hardeus om en dysfunktionel kærlighedsrelation mellem to mænd. Et forhold, der bærer præg af en ulige magtbalance og et ubehageligt seksuelt spil, der tangerer overgreb.

Det er et af den slags forhold, hvor det blindt forelskede jegs ønske om at have den anden i sine arme overskygger, at disse arme samtidig krammer al selvtillid og glæde ud af ham. Deres skænderier efterlader ham med et ubehag, der får ham til at spørge, hvor lang tid der skal gå, før hans krop igen kan føle sig tryg?

Perfume Genius: ’Set My Heart On Fire Immediately’ (Matador Records).