Karl Aage Rasmussen gør i ny bog op med mange myter om komponisten Händel

Ny bog om komponistens enorme livsværk. Karl Aage Rasmussen benytter den biografiske anledning og gennemgår de vigtigste af oratorierne men især fordyber forfatteren sig i operaerne. Med bogen i hånden og eksemplerne i ørerne kan man hente sig mange aha-oplevelser
Karl Aage Rasmussen gør op med mange myter om Händel, ikke mindst ammestuehistorierne om komponistens selvopofrende godgørenhed. Det har ikke meget på sig og kan kontrolleres i de bevarede bankpapirer. Händel var erhvervsmusiker og så sig som sådan. Men han var lige så meget købmand i noder og musikbegivenheder og investerede i øvrigt sine penge klogt.

Mathilde Bech

22. maj 2020

I 1685 fødtes med 150 kilometers afstand to af den europæiske musiks giganter: Johann Sebastian Bach i Eisenach og Georg Friedrich Händel i Halle. De to døde med få års mellemrum hhv. 1750 og 1759 uden nogensinde at have mødt hinanden.

Bach forsøgte et par gange, men det lykkedes aldrig. Händel var ikke påfaldende interesseret.

Hver af dem udvikler musikken i en sådan grad, at uden Händel ville musikken have været uendeligt meget fattigere. Uden Bach ville den have været totalt anderledes. Formuleringen, let omskrevet, er komponisten Karl Aage Rasmussens, som i sit store faglige forfatterskab med bogen Talende toner er nået til Händel, hans tilværelse og værk. Karl Aage Rasmussen kalder det under ét Händels livsfuga.

Karl Aage Rasmussen: ’Talende toner – Georg Friedrich Händels livsfuga’.

• John Scheibelein
John Scheibelein anbefalede denne artikel