Quentin Tarantino selv mangler i dokumentaren ’QT8: The First Eight’ om hans første otte film

Er man fan af Quentin Tarantino, er man selvfølgelig nødt til at se den nye dokumentarfilm om manden, ’QT8: The First Eight’, der har premiere i dag. Filmskaberen medvirker dog ikke selv, og filmen kunne godt have dykket længere ned i hans unikke værk
Fra optagelserne af ’Reservoir Dogs’. Fra venstre er det Steve Buscemi, Lawrence Bender, Tim Roth, Quentin Tarantino og Michael Madsen.

Reel Pictures

28. maj 2020

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er endog meget glad for den amerikanske filmskaber Quentin Tarantino og hans genredefinerende, grænsebrydende og dybt underholdende film, fra Reservoir Dogs og Pulp Fiction til Inglourious Basterds og Once Upon a Time ... in Hollywood.

Nogle vil sikkert kalde mig skamløst begejstret – og det ville være rigtigt, hvis ikke det var, fordi der intet som helst skamfuldt er i at elske en instruktør som Tarantino, der lever og ånder for film, og som hele sit liv har indoptaget alverdens film- og populærkultur i sit system og her remixer, genbruger og forvandler det hele til den skønneste filmkunst.

Derfor er det også en glædelig begivenhed, at der nu er dansk biografpremiere på en spritny dokumentarfilm om Quentin Tarantino, QT8: The First Eight, og det ovenikøbet i en uge, hvor de danske biografer får lov til at åbne igen efter at have været lukket i mere end to måneder. Det er der en vis poesi i: En film om en respekteret filminstruktør og kæmpe filmnørd, der fejrer filmkunsten i alle sine egne film, får lov til at genåbne biograferne.

Jeg ville derfor også ønske, at jeg uden forbehold kunne anbefale QT8: The First Eight, der er instrueret af Tara Wood, men det kan jeg ikke. Det er ikke, fordi det som sådan er en dårlig film, men insisterer man på at runde Tarantinos første otte film på blot 100 minutter, er der ikke meget tid til hver – eller til ret meget andet.

Hvor er Quentin Tarantino?

Lad os begynde med det positive: QT8: The First Eight giver i dén grad lyst til at gense Quentin Tarantinos film. Den er fyldt med appetitvækkende filmklip og nye interview med flere af hans producere og en række af de skuespillere, han har arbejdet tæt sammen med på flere film: Tim Roth, Michael Madsen, Christoph Waltz, Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Zoë Bell, Jamie Foxx. De taler alle sammen begejstret om Tarantino både som menneske og som en filminstruktør, der er dedikeret, vidende og dygtig som få – og som kan skrive dialog som ingen andre.

Ingen af dem har noget kritisk at sige om Tarantino – kvinderne roser hans evne til at skrive kvindelige personer, Foxx og Jackson forsvarer hans ret til at bruge ordet ’nigger’, en kritiker forsvarer volden – og QT8: The First Eight ligner mest af alt en hagiografi, der slår fast, hvor indflydelsesrig en kunstner Tarantino har været gennem snart 30 år. Det er der som sådan ikke noget galt i, og stort set alle de interviewede hjælper os med at lære manden lidt bedre at kende – samtidig med at de får sagt tak for, at han har hyret dem, og lader ham vide, at de da gerne stiller op igen, skulle det altså være.

Men, og der er et stort men: Tarantino medvirker ikke selv i QT8: The First Eight, og det gør heller ikke flere af hans nøglemedarbejdere: Produceren Lawrence Bender, der arbejdede tæt sammen med Tarantino fra Reservoir Dogs og til og med Inglourious Basterds, Harvey Keitel, uden hvem Reservoir Dogs ikke var blevet til noget, Robert Richardson, der har filmet de seneste seks af Tarantinos film.

Det handler selvfølgelig om adgang – og om tid – men hvis man gerne vil have et indblik i, hvordan et billedmenneske som Tarantino tænker og arbejder, så er det ikke nok med skuespillere og producere – så skal man også have fat i filmhåndværkerne. Og i manden selv.

Halvhjertet forsøg

Man skal passe på, at man ikke kommer til at anmelde den film, man gerne ville have haft, i stedet for den film, man rent faktisk har fået. Men hvor ville jeg dog meget hellere have set ét langt interview med Quentin Tarantino, der gennemgik sine film én for én. I forbindelse med premieren på hans seneste film, Once Upon a Time ... in Hollywood, medvirkede manden i flere podcasts, hvor han talte og talte og talte om alle de film, der inspirerede ham i arbejdet, og på hjemmesiden til den biograf, han ejer i Los Angeles, The New Beverly, skriver han artikler om og anmeldelser af film og instruktører og skuespillere, han holder af. Dén stemme savner man, mens man ser QT8: The First Eight.

En sidste ting ved QT8: The First Eight, som undrer mig lidt, er et halvhjertet forsøg på at udrede to store kontroverser, Quentin Tarantino har været involveret i de seneste år: Hans tætte forhold til den nu voldtægtsdømte Harvey Weinstein, der finansierede en lang række af Tarantinos film, og et uheld under optagelserne af Kill Bill, hvor Uma Thurman kom til skade, fordi Tarantino ikke tog sikkerheden alvorligt.

Han har selv offentligt talt om begge dele, men Tara Wood, der står bag QT8: The First Eight, har åbenbart ment, at det var nødvendigt at have det med – hvilket det vel også er. Men netop fordi Tarantino ikke er med, og filmen i forvejen skøjter på overfladen, får vi hovedsageligt kun serveret andre menneskers refleksioner og forklaringer på Tarantinos vegne.

Som jeg skrev til at begynde med: Er man fan af manden, er man selvfølgelig nødt til at se QT8: The First Eight. Jeg vil ikke ligefrem sige, at filmen for alvor gjorde mig klogere på Tarantino. Snarere fik jeg bekræftet det (positive) indtryk, jeg allerede havde af ham som en kæmpenørd, der laver det, som han elsker allermest. Og det er da også noget.

’QT8: The First Eight’ – Instruktion og manuskript: Tara Wood. Fotografi: Jake Zortman. Længde: 103 minutter. Empire Bio i København, Atlas Biograferne i Rødovre, Ishøj Bio, Café Biografen i Odense og Øst for Paradis i Aarhus