De to autotunede vokalister Lord Siva og Ivan$ito synger om kærlighedens kvaler

Lord Sivas dansksprogede album ’Lys’ har en lethed over sig, der skifter mellem at være poetisk fritsvævende og få albummet til at virke oppustet. Imens rummer det spanske ’Everything Is Reggaeton’, der er Ivan$itos debutalbum, en anderledes stabil tyngde
Lord Siva er udkommet med sit tredje album, ’Lys’.

Anders Rye Skjoldjensen

22. maj 2020

Lord Siva og Ivan$ito bruger autotunen til at give deres lyrik blødhed. Lord Siva er dansk-srilankanske Brian Sivabalan, hvis sangstemme er umiskendelig, uanset om han synger på dansk eller engelsk. Chilenskfødte Ivan$ito holder sig, som reggaeton-genren foreskriver, til sin spanske vokal på sit urbane albumdebut Everything Is Reaggeton.

Som solokunstner har Lord Siva hittet med sin danske lyrik, der har fået ham nomineret til flere DMA-priser og taget ham på en landsdækkende turné som opvarmning for det lige så dansksprogede rockband The Minds of 99. I samarbejde med produceren Vera har Lord Siva tidligere i år udgivet EP’en Lord Siva & Vera med engelske sangtekster. Men på sit tredje album, Lys, er han vendt tilbage til at synge og rappe på dansk.

Dårlig pastiche af flygtningekrise og YOLO-mentalitet

Lys akkompagneres Lord Sivas vokal af kølige, afdæmpede synthflader og skarpt trimmede trommespor. Men selv om det er et omfangsrigt album, føles det overraskende let. Denne lethed er både styrken og svagheden ved de 16 sange, der svæver i et vakuum mellem pop, hiphop og R&B.

Lys er som en pakke, man får tilsendt, fuld af skrøbelige sandheder og personlig bekendelsestrang. Numrene er derfor blevet viklet ind i tykke lag af stemningsmættet bobleplast, som så igen er blevet lagt ned i en ordentlig papkasse fuld af computerlydlige flamingodimser. Når man flår tapen af og åbner kassen, stiger Lord Sivas bløde, autotunede vokal op for at fylde rummet med sin øjeblikkeligt intimitetsskabende, syntetiske aroma. I begyndelsen kildrer det dejligt i næseborene – men desværre formår disse følelsesladede situationer ikke at blive hængende i luften mellem Lord Siva og lytteren ret længe. Rytmernes friskhed fordamper, og man efterlades i stedet med en tom følelse.

På numrene »Atomer« og »Aceituni« trænger vokalens luftstrøm ud gennem et nuanceret, elektronisk solnedgangsskydække. Teksterne fortæller om fremmedgjorthed og om at føle sig ved siden af, både over for sig selv og andre. Det er næsten ubærligt, når Lord Siva i første vers af »Atomer« synger »når jeg går forbi, forbi, så ikk’ kig / passer på mig selv, når jeg’ udenfor / jeg’ ikk’ en engel, men en alien, der går ind / scanner hele lokalet, for der’ mange herinde«.

Den dybt rørende lydpoesi falder dog til jorden i nummerets andet vers, gennem vendinger som »det hele siger ’stop’ som et stoptegn / jeg ka’ ikk’ stoppe, når jeg’ med dig / vi ka’ ikk’ stoppe for en blind vej / nej, vi må hele vejen op«.

Den efterfølgende kærlighedsballade »Problemet« får det hele til at lette igen. Her puster et næsten uigenkendeligt forvrænget kor igen liv i albummets grundige behandling af den generelle livslede, outsidertilværelsen og kærestesorgerne.

Forløbersinglen »Før eller Senere« parafraserer smukt C.V. Jørgensens »Det Regner I Mit Hjerte«. Til gengæld er titelnummeret en dårlig pastiche af flygtningekrise og YOLO (you only live once)-mentalitet.

Lord Sivas imponerende rapevner til at tviste aarhusiansk dialekt og rigsdansk får Lys til at føles let og ligetil på den ubesværede måde. Men det er også, som om albummet er blevet pustet op til grænsen for, hvad det kan bære af følelser. Flere steder er numrenes virkeligt skrøbelige indhold blevet pakket ind i intetsigende floskler.

Se, hør, lugt, føl og smag

Debutalbummet fra den chilenskfødte sanger Ivan$ito er en anderledes sværvægter. På Everything Is Reggaeton møver trommesporene sig som fede, dovne insekter i solen. Imens slentrer Ivan$itos pulserende, spanske vokal afsted som en blanding af sang og tilråb langs den brede, bugtede hovedgade af synthmelodier. I det hele taget bærer Everything Is Reggaeton præg af den fortættede, men afslappede bystemning, der udfylder lydbilledet.

Albumtitlens postulat om, at alt er reggaeton, virker som en slags valgsprog for Ivan$ito. Reggaeton er en musikgenre, der opstod i 1990’erne, som en blanding af dancehall, hiphop og reggae. Lyrikkens regel nr. 1 er, at den skal være på spansk – hvilket han efterlever. Det er på samme tid energisk og tilbagelænet, sorgløst og sorgfuldt, ligegyldigt og insisterende.

Ligesom Lord Siva synger Ivan$ito om kærlighedens kvaler. Men den chilenskfødte, herboende sangers varmblodede beats får på en måde følsomheden til at flyde mageligere af sted. Omkvædet på nummeret »Sigo« lyder »Cuando tu sonríes estas feliz? / no creo que tienes idea lo que me hiciste a mi / quiero olvidarte, sigo extrañándote / quiero olvidarte, sigo aquí amándote«, hvilket kan oversættes til noget i retning af »er du lykkelig, når du smiler? / jeg tror ikke, du har nogen idé om, hvad du har gjort mod mig / jeg vil glemme dig, men jeg savner dig stadig / jeg vil glemme dig, men jeg er her stadig, og jeg elsker dig«.

Ligesom på det efterfølgende »Ahorita« kører melodien rundt med den emotionelle bagage på tunge hjul af dansevenlig, inkluderende reggaetonstemning.

Selv om det førnævnte omkvæd måske virker harmløst, skal man ikke tage fejl af Ivan$itos tekster. For de er også urbant eksplicitte i deres indhold. Ligesom melodierne emmer hans musik af en livfuldhed, der både kan ses, høres, lugtes, føles og smages.

På samme måde som Lord Siva skaber Ivan$ito et flerdimensionelt, lyrikbåret lydunivers af autotune og korsekvenser forvrænget til det umenneskelige. Men hvor danske Lys har en lethed over sig, der skifter mellem at være poetisk fritsvævende, og at få albummet til at virke oppustet og indholdsløst, rummer det spansksprogede Everything Is Reggaeton en anderledes stabil tyngde – uden nogensinde at virke overvægtigt.

Lord Siva: ’Lys’ (disco:wax)
IVAN$ITO: ’Everything Is Reggaeton’ (Virgin Music / Universal)