Bisses nødalbum om coronakrisen er forløsende at lytte til

Selv om Bisse ligesom alle andre har været i isolation, lader hans folkelige spillemandstalent ikke til at have manglet noget. Hans seneste album, ’Cobid-20’, er fuldt på højde med de forudgående, både poetisk og musikalsk
Bisse skulle have været i studiet med bandet Bissebanden den dag, Danmark lukkede ned. I stedet måtte han finde på noget andet. Det blev albummet ’Cobid-20’

Pressefoto

5. juni 2020

I sidste uge diskuterede vi i musikredaktionen, hvilke sange der er de rigtige at lytte til i krisetider som under corona. Forud havde vi valgt en række kriterier for udvælgelsen af sange – de skulle blandt andet have en dulmende, udfriende effekt på lytteren, samtidig med at de selvfølgelig skulle lyde godt og sætte gang i de ensomme, hudsultne kroppe. Hvis Bisse havde udgivet sit seneste album, Cobid-20, et par uger før, havde han uden tvivl været en stor del af den diskussion. Måske havde en af hans nye sange endda vundet konkurrencen. For alle numrene på Cobid-20 er mere eller mindre direkte reaktioner på coronakrisen – og de er både dulmende, udfriende og igangsættende.

Titlen Cobid-20 lyder som en mutation af coronavirussens medicinske navn, Covid-19. Men heldigvis er der bare tale om en sammenskrivning af ordene Corona Bisse Disc 2020. Selv om han har været i isolation, har Bisse ikke mistet evnen til at gøgle med ord.

I begyndelsen af marts, hvor statsminister Mette Frederiksen udtalte den historiske sætning om, at »Danmark lukker ned«, skulle Thorbjørn Radisch Bredkjær, bedre kendt som Bisse, have været i studiet med sit band, Bissebanden. I stedet fandt han sig selv isoleret fra sine musikere og producere på ubestemt tid. Den nye situation inspirerede ham til at lave albummet Cobid-20, som er hans 11. på bare seks år.

Cobid-20 er et såkaldt isolationsalbum – dvs. at Bisse alene har skrevet, indspillet, produceret og mikset det. Sangene handler eksplicit om de ting, han – og man – har måttet håndtere i de kritiske forårsmåneder; hudsult, kedsomhed, spekulationer over fremtiden, og om man kan smitte, selv om man er symptomfri. Det er et album, der giver sig hen til denne spekulativitet på en meditativ måde og derigennem maner til ro, forløsning, håb og forandring.

Det er, som om Bisse vil favne den paradoksale dualitet i livet. På albummets første nummer, »post-apokalyptisk«, der er dets allerstærkeste, synger han et mantra, der minder os om, at natten bringer dag, krigen bringer fred, og smerten bringer glæde. Det er, om ikke en insisteren på, at »det nok skal gå«, så en følelse af, at »det er okay«, der definerer Cobid-20 – og gør albummet så kærkomment.

Selv om Bisse har måttet undvære både band, producer og koncertpublikum, har han sit folkelige spillemandstalent i behold. Han tager, hvad han har ved hånden af både folkemusikalske og postpunkvirkemidler, og sætter dem sammen på uendeligt nye, abstrakte måder.

Bisse er heller ikke bange for at parafrasere sin afdøde helt Kim Larsen på »is-tid«, når han synger, at »det er en kold tid vi lever i«. Samtidig gør hans involvering af nyhedsoptagelser her og på »im-mumificering« sangteksten ultranærværende. Cobid-20 mangler ikke noget; dette nødalbum er fuldt på højde med Bisses forudgående, både poetisk og musikalsk.

I diskussionen af relevante coronasange dukkede der på et tidspunkt nogle gamle kendinge op: for eksempel danske Sebastian. Vi talte om, at man i krisetider søger at omgive sig med noget hjemligt, også i sin musiksmag. På Cobid-20 etablerer Bisse en følelse af fremmedartet hjemlighed, som vi alle må begynde at vænne os til. Hans kombination af samtidspoesi, velkendte citater og meditationshallucineret, halvpsykedelisk instrumentation både lindrer og undrer som et behageligt nys.

Bisse: ’Cobid-20’ (Showbisse Inc.)