Læsetid: 7 min.

Dansk forlag tilføjer Jeppe Aakjær når de vil sælge oversættelsen af amerikansk bog om stammer

Mennesket er et stammevæsen. Ny bog af tigermoren Amy Chua forklarer vores hang til at hænge sammen i grupper
»Til gengæld har jeg undersøgt, at titelbladets Jeppe Aakjær-citat ikke er i originalen. Sammen med omskrivningen af titlen rejser det spørgsmålet, om forlaget har tænkt, hvilket jeg også gør, hvad i alverden denne bog kan tilbyde en dansk læser, og så har de, kunne man forestille sig, tilpasset såvel titel som titelblad, så den ligner noget, der kunne have relevans og interesse for os.«

Ritzau

5. juni 2020

Der er en genre af akademiske bøger, der er særligt flot udført af amerikanere og som har bredt sig på det globale bogmarked. Med en lidt for negativ tone kunne man kalde dem for kioskbaskerfaglige. De starter som regel med en kæk artikel i et større ikkeakademisk tidsskrift, hvorefter de kort tid efter udkommer i udvidet form som bog (har selv for nylig skrevet en af slagsen, så modellen står ret klar for mig).

Bogen har tre dele: en indledning, der har én stærk pointe og som opsummerer hele bogen; en lang midterdel, der gentager den ene pointe igen og igen i en række kapitler, hvori det vises – eller oftere hævdes – at denne ene pointe faktisk er den afgørende forklaring bag alt mulig. Og endelig er der en afslutning, der enten opstiller nogle løsningsforslag i punktform eller som, hvilket er en amerikansk specialitet, ender i en rørstrømsk påberåbelse af det gode.

• Fødevarestyrelsen Mørkhøj
Fødevarestyrelsen Mørkhøj anbefalede denne artikel