Franske Rone giver udsigt til en medrivende strøm af elektronika

På sit femte album, ’Room with a View’, får Rone de klassiske symfoniers opbygning, rockens fængende hooks og den nyeste musikteknologi til at løbe sammen i en flod af lyd. Men selv om lydbølgerne går højt, skal man ikke være bange for at blive søsyg
26. juni 2020
Numrene på Rones ’Room with a View’ flyder sammen til en harmonisk strøm af både lytte- og dansevenlig elektronika.

Alexandre Ollier

På hindi er rone et ord for at græde. Men når man udtaler det på fransk, lyder det som den flod, der løber fra Schweiz gennem Genevesøen ind i Frankrig. Rhônefloden er landets mest vandrige flod, og den sørger for vindyrkningen i området Côtes du Rhône, ’Rhônes kyster’.

Det er ikke til at vide, hvad den franske, elektroniske musiker Rone vil sige med sit kunstnernavn. Men dets vandede betydning passer godt til at beskrive hans musik. For musiker og producer Erwan Castex laver klangoverflader i konstant bevægelse, og lyde, der gerne flyder sammen. Han kombinerer ambient, opbygget som klassiske symfonier, med vuggende houserytmer og ørehængende hooks. På hans femte studiealbum, Room with a View, er der udsigt til en timelang, medrivende strøm af behagelige, elektroniske toner.

Op på luftmadrassen

Erwan Castex er vokset op i en forstad til Paris, med French Touch i ørene – den traditionsrige klubmusik fra 90’ernes Frankrig – og med Seinefloden løbende som et beskidt, blåt bånd omkring sig. Det anerkendte, elektroniske pladeselskab InFiné opdagede hans profil på MySpace og gav ham straks en kontrakt.

Rone er kendt for sine ambitiøse, eksperimenterende projekter og har blandt andet samarbejdet med symfoniorkesteret Philharmonie de Paris, science fiction-forfatteren Alain Damasio samt guitaristen fra indierockbandet The National, Bryce Dessner. Rone er opsat på at dyrke aktuelle muligheder inden for elektronisk musikproduktion og arbejder med lyddesignere fra Radio France på at skabe såkaldt binaurale versioner af sine numre. Binaurale lydoptagelser går ud på at bruge to mikrofoner, så der opstår en 3D-stereolyd, der giver lytteren en fornemmelse af at være i samme rum som den musik, der bliver spillet.

På Room with a View er det tydeligt, at Rone stadig har visioner om at få de klassiske symfoniers opbygning, rockens fængende hooks og den nyeste, elektroniske musikteknologi til at løbe sammen i en dyb og bred flod af lyd. Men det gør ikke hans musik overdrevet. Klangfarven er ikke grumset, men klar, og selv om lydbølgerne går højt, bliver man ikke søsyg. Room with a View flyder sammen til en harmonisk strøm af både lytte- og dansevenlig elektronika.

Ligesom hele Rones lydunivers er Room with a View en utopisk forestilling om det smukke i det sammensatte. Nummeret »Nouveau Monde« udspiller sig som en stille rablen af forskellige oplæserstemmer, der taler om, at al kultur også bare er forbrug – og at vi skal lade være med at dømme hinanden på vores forskellige kulturforbrug. At det ikke handler om det, vi forbruger, men om dem, vi er. »On pourrait rester libres sur tout ça / Il s’agit simplement de consommer un peu moins bordel« (»vi kunne blive frie af alt dette / det handler bare om at forbruge lidt mindre«).

Nummeret »Babel« leder tankerne hen på fortællingen om Babelstårnet. Et tårn, der ifølge Biblen blev bygget af en forenet menneskehed i et forsøg på at nå himmeriget – men som endte med at give menneskene forskellige sprog og således splitte dem ad.

Ligesom på sit debutalbum begrænser Rone lyrikken til at løbe som en understrøm gennem få af numrene. Det gør det til en let sag bare at smide sig op på en luftmadras og lade sig rive med – også når der er fart på. På det efterfølgende titelnummer ruller synthen oprørt i øregangene, uden at man af den grund rystes ud af sin komfortable stilling. På intet tidspunkt kræver Room with a View andet af lytteren, end at man lader sig vugge blidt i en skiftevis kold og varm, oprørt og stille – men frem for alt smukt sammensat klangoverflade.

Rone: ’Room with a View’ (InFiné)