Informations klassiske musikskole: Beethovens ‘Allegretto’ åbnede min dør til den klassiske musik

I Informations klassiske musikskole er vi nået til allegrettoen fra Beethovens Symfoni nr. 7: Fra første åbne blæserakkord gribes man af sørgmodig længsel, der åbnede døren ind til den klassiske musik for vores anmelder og blev et bevægende kontrapunkt til stammerens helvede i ’Kongens tale‘
»Allegrettoen fra Beethovens Symfoni nr. 7 (1812), denne fængslende blanding af procession og hymne, har haft en overvældende betydning for sin eftertid. For mit vedkommende åbnede den døren ind til den klassiske musik, som for så vidt havde været på klem i flere år. Jeg var vel 11-12 år og husker disse første lytninger, som om jeg for en tid var blevet anbragt et andet sted i tilværelsen.« skriver Valdemar Lønsted.

Shutterstock

30. juni 2020

Allegrettoen fra Beethovens Symfoni nr. 7 (1812), denne fængslende blanding af procession og hymne, har haft en overvældende betydning for sin eftertid. For mit vedkommende åbnede den døren ind til den klassiske musik, som for så vidt havde været på klem i flere år. Jeg var vel 11-12 år og husker disse første lytninger, som om jeg for en tid var blevet anbragt et andet sted i tilværelsen.

Sidst i 1950’erne havde min far købt et lille transportabelt stereoanlæg med lågene som højttalere, intet mindre end et hi-fi tigerspring i forhold til stuehjørnets radioapparat fra krigens tid. Den første LP, der blev sat på, var Beethovens Syvende på RCA Victor ‘Living Stereo’ med Chicago Symfoniorkester under dirigenten Fritz Reiner. Den har tre hurtige satser med vekslende grader af eufori, jubel og rytmisk intensitet, og som sats nr. to kommer denne langsomme sats i mol, som egentlig ikke bør være så langsom. Allegretto betyder en smule hurtigt.

• Anders Reinholdt
  • Olaf Tehrani
  • Mikael Velschow-Rasmussen