Nina Simones afgnaskede tyggegummi er en af mange herligheder på ny Nick Cave-udstilling

Udstillingen ’Stranger Than Kindness’ om og af tingfinderen Nick Cave på Den Sorte Diamant er et vidunderligt raritetskabinet og en rørende visualisering af inspiration og kærlighed
I tæt samarbejde med Nick Cave selv har designer Christina Back fra Det Kongelige Bibliotek kurateret en 800 kvm stor fortælling om den 62-årige australske rockmusikers liv og værk, hvor man som gæst bevæger sig gennem otte tematisk arrangerede rum, der tilsammen visualiserer Nick Caves personlige og kunstneriske udvikling gennem en interessant blanding af dokumentarisme og fiktion.

Anders Sune Berg

8. juni 2020

»Dear Nick,
I am with you, brother.
LC«

Sådan står der på et indrammet A4-papir, der hænger i næstsidste rum på udstillingen Stranger Than Kindness på Den Sorte Diamant. Papiret er et print af en personlig mail fra Leonard Cohen til Nick Cave dateret den 20. juli 2015. En kortfattet kondolence sendt et par dage efter, at Caves ene søn døde i en tragisk ulykke. Og selv om anledningen er ubærlig, må man alligevel tro, at de få ord fra en aldrende kollega har været et lille lys midt i en sort sorg.

For helt fra barndommen i den australske by Wangaratta i 1960’erne var Leonard Cohen blandt Nicholas Edward Caves helte. Og allerede dengang havde Cave ikke kun poesien, men også pigetækket til fælles med sit idol. Det fortæller et bedømmelsesark fra en festival, hvor Cave som helt ung reciterede digte. Bedømmelsen lød, at han godt nok lagde rigtig godt ud, men så snart han fik øje på pigerne på forreste række, vandrede hans tanker af med ham. Hvilken skam, skriver dommeren.

• Anders Reinholdt
Anders Reinholdt anbefalede denne artikel