Ny Hunger Games-roman gør op med forestillingen om at krige afsluttes

Suzanne Collins’ dystopiske ungdomsromanserie er tilbage og fortæller mere dystert end nogensinde om krig, naturtilstand, civilisation og kontrol
På billedet ses Katniss Everdeen, spillet af Jennifer Lawrence, som er hovedkaraktern i 'The Hunger Games' trilogien. Nu har forfatterinden, Suzanne Collins, lavet en prequel.

Ronald Grant Archive

5. juni 2020

Serien om den desillusionerede oprørshelt Katniss Everdeen og det sadistiske dødsspil i science fiction-samfundet Panem står fortsat som et af de stærkeste analyseværktøjer til at forstå den vestlige verdens krise, klimaforandringerne og generationskonflikterne i det 21. århundrede. Og forfatter Suzanne Collins er tydeligvis heller ikke færdig med at undersøge netop disse tre udfordringer i sit forfatterskab.

Således genåbner hun den ellers afsluttede Hunger Games-trilogi med sin nye bog En fortælling om sangfugle og slanger, der er en såkaldt prequel, en forløber for den historie, vi kender. Stemningen er mere dyster og dystopisk end nogensinde før, og hun går mere direkte ind i de filosofiske diskussioner om den indstilling til menneskets naturtilstand, der definerer Panem.

Suzanne Collins: ’En fortælling om sangfugle og slanger’. Oversat af Sara Ejersbo. Gyldendal, 542 sider, 250 kroner.

Saxo
Panem er et postapokalyptisk samfund, der kontrolleres brutalt af præsidenten i Capitol og ordensmagten fredsvogterne. De tre første Hunger Games-bøger følger livet i de såkaldte distrikter. Panem er inddelt i Capitol, hvor eliten og politikerne bor, og i distrikterne, der blot er tildelt numre – jo tættere distriktet ligger på Capitol, jo lavere nummer og jo højere status. Altså et klassesamfund, hvor tilværelsen bliver mere og mere ussel for borgerne, jo længere væk fra hovedstaden, de er placeret.

Samtidig er distrikterne alene defineret af det, de producerer. Oprindeligt var der 13 distrikter, men distrikt 13 blev slettet fra jordens overflade i en ødelæggende krig mellem Capitol og oprørere fra distrikterne. Hvert år arrangerer Capitols spilmestre et dødsspil, hvor en pige og dreng fra hvert distrikt skal kæmpe til døden i en avanceret arena, hvor spilmestrene kan styre vejret og borgerne kan støtte de enkelte sonere, som de kaldes, med gaver, der gør, at de kan klare sig bedre i spillet.

Katniss Everdeen er den modvillige oprørshelt, der melder sig frivilligt til det årlige dødsspil, da hendes lillesøster Prim blev udtrukket ved den såkaldte høst. Katniss Everdeens nemesis er den koldblodige Præsident Snow.

Antagonist som hovedkarakter

I denne nye bog er det Snow, der er hovedpersonen, og vi får dermed historien fortalt fra Capitols synspunkt, og den begynder, mens Snow – som vi fra trilogien ved senere skal blive enerådig præsident i Panem – endnu blot er en kærlighedshungrende teenager. Han udpeges til mentor i dødsspillet og skal dermed fungere som guide for en soner fra distrikterne.

Snow viser sig at have et overordentligt stort talent for spillet og bidrager til dets videreudvikling. Vi får her forklaringen på, hvordan dødsspillet gik fra at være ren hævnaktion mod distrikterne for deres oprør til at være en del af Capitols pacificering af borgerne.

Det er en sport i sig selv at gå på jagt efter betydningen af navnene i Hunger Games, og Panem henviser til begrebet ’Panem et circenses’ altså ’brød og cirkus’. Det stammer fra den romerske forestilling om, at folket kan tilfredsstilles ved hjælp af brød og underholdning. De glemmer eller opgiver så at sige at gøre krav eller modstand, hvis deres opmærksomhed bliver afledt. Det er, hvad den unge Coriolanus Snow excellerer i. Det er ham, der kommer med de ideer, der gør dødsspillet til det, det er i Katniss Everdeens barndom og ungdom. En slags perverteret form for reality-tv.

Coriolanus Snow er i En fortælling om sangfugle og slanger en bitter teenager, der sørger over tabet af sine forældre og sin families anselige formue, der forsvandt sammen med distrikt 13 i krigen. Han bor sammen med sin kusine og deres bedstemor, og de kæmper nu mod sult og for at deres families ære og storhed skal overleve den akutte pengemangel: »Sne lander øverst« fortæller de hinanden, mens de arbejder for, at Coriolanus skal få et legat til universitetet, der kan sikre deres fremtid.

Som et nyt forsøg i dødsspillet bliver Coriolanus mentor for soneren Lucy Gray fra distrikt 12 og møder i den forbindelse overspilmesteren Doktor Gaul. En udtalt kynisk forsker, der genmanipulerer dyr og skaber de såkaldte mutaer. Hun ser et talent i Coriolanus og udfordrer ham til at gøre sig mere filosofiske tanker om, hvad spillet handler om.

Om sonerne i arenaen siger hun: »Det er menneskeheden uden tøj på. Sonerne. Og også dig. Så hurtigt forsvinder civilisationen. Alle dine fine manerer, uddannelse, familiebaggrund, alt det du er så stolt af, revet væk på et splitsekund, og så afsløres alt det, du i virkeligheden er. En dreng med en kølle, som tæver en anden dreng ihjel. Det er menneskets sande natur.«

Og hvis dette er menneskets sande natur, hvad kræver det så at regere det? Coriolanus konkluderer hurtigt, at kontrol er nødvendig.

Men Coriolanus møder faktisk mennesker, der modbeviser Doktor Gauls opfattelse af menneskets sande natur, men han ser det ikke, og det er blandt andet hans egen erfaring med krig, der gør ham ude af stand til det. Han genkalder sig krigens usikkerhed og utryghed, og det er dét, han for alt i verden vil undgå at opleve igen. Men da han accepterer Doktor Gauls opfattelse af menneskets sande natur, accepterer han samtidig, at krig ikke er en undtagelsestilstand, men konstanten. Freden er undtagelsestilstanden og civilisationen er blot et tyndt lag fernis. Kontrol er afgørende.

Evolutionens sidste stop

Suzanne Collins indleder bogen med citater fra Hobbes, Locke, Wordsworth og Shelley, der alle forholder sig til ideen om naturtilstanden, og bogen føles af og til som en programmatisk undersøgelse af filosofiske teorier – måske særligt fordi Coriolanus selv bliver til en personificering af denne påståede naturtilstand.

Han er ikke bare svær at holde af, men svær at forstå. Og det kan endda i sig selv ses som en kritisk metakommentar til vores ønske om at holde med nogen, at følge en leder, at lade bogens hovedperson forføre os. Men det er fortsat både angst- og tankeprovokerende at følge et univers, der så gennemført insisterer på at spørge: Hvad hvis vores samfundsform ikke er sidste trin på udviklingsstigen? Hvad hvis det oplyste samfund kan ødelægge sig selv? Panem er ikke et fortidigt sted, men vokset frem på ruinerne af et teknologisk, demokratisk og videnskabeligt veludviklet Nordamerika, der på en eller anden måde er imploderet. Hvordan indretter desillusionerede demokrater et samfund?

Katniss Everdeen erfarede i de første Hunger Games-bøger, at oprørere kan blive de nye undertrykkere, men vandt alligevel over systemet. I En fortælling om sangfugle og slanger lærer vi, hvordan systemet blev konsolideret.

Coriolanus’ soner Lucy Gray viser sig også at være talentfuld. Hun og hendes nomadefolk lever af at synge og underholde folk i distrikterne, og hendes betagende sange vinder hende mange støtter blandt de, der følger med i spillet. Det er det, der får Coriolanus til at forstå, at spillet har potentiale til at være meget mere end blot afstraffelse. Samtidig bliver han selv betaget af hende, og det kunne være begyndelsen på en smuk kærlighedshistorie.

Men En fortælling om sangfugle og slanger er først og fremmest en skræmmende analytisk stærk dystopi, hvor naturen er noget man manipulerer med, krig aldrig slutter og mennesker holdes nede med brød og cirkus.