Læsetid: 3 min.

Skrivelærer debuterer med en besynderlig roman om stewardessers ulækre grooming-ritualer

I Sigríður Larsens debutroman ’Crash Kalinka’ er stewardessen Kalinka i opløsning, både som hovedperson og som over-groomet krop
’Crash Kalinka’ er umedgørlig, men rummer en spændende galskab.

’Crash Kalinka’ er umedgørlig, men rummer en spændende galskab.

Laerke Posselt

12. juni 2020

Det er ikke ofte, jeg anmelder en bog, der er lige så besynderlig, grænsende til umedgørlig, som Crash Kalinka.

Romanen kombinerer brudstykker fra musicalsange, Islands kolonihistorie og en hovedperson, Kalinka, der udfører omfattende og ulækker personlig pleje som en del af sit arbejde som standby-stewardesse.

Resultatet er – well, forvirrende.

Forfatteren Sigríður Larsen er født i 1978 i Island og bor i dag i Ribe. Siden 2018 har hun arbejdet som skrivelærer på Gladiatorskolerne, der er en del af forlaget Gladiator, som hun nu debuterer på.

Crash Kalinka er fortalt i en associativ, opkørt stil, og ligesom der ofte citeres fra musicals, har bogen noget musicalagtigt over sig. Der står »Life is a cabaret« så mange gange, at det er umuligt at misse referencen til kultmusicalfilmen Cabaret fra 1972. Romanen lader til selv at ville antage formen af en kabaret, en forestilling med musik, letpåklædt dans, jokes, kendt især fra 1930’ernes Berlin.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Poul Anker Juul
Poul Anker Juul anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu