Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

True crime-digidrama på Future V udnytter onlineformatets muligheder

En livestream, en mystisk kuvert og en forsvunden søster. ’Safe Space’ på Teater V’s nye virtuelle scenerum, Future V, er et actionpacked og rørende drama, der sendes live på onlineplatformen Zoom
’Safe Space’ er dramatik skabt til at spille online, og det fungerer.

’Safe Space’ er dramatik skabt til at spille online, og det fungerer.

Future V

Kultur
3. juni 2020

Teater V i Valby tager med oprettelsen af Future V et væsentligt skridt i forsøget på at bringe teatret ind i den teknologiske tidsalder, vi lever i. Future V skal fungere parallelt med (ikke som en erstatning for) det fysiske teater ved at sende nyskrevne forestillinger – af teatret kaldet »digidramatik« – live via onlineplatformen Zoom.  

Teaterchef Pelle Koppel står bag iscenesættelsen af Safe Space, der er skrevet af 2020-vinderen af Dramatisk Debut, Nanna Berner. 

Filippa Suenson er den unge kvinde Ene, der sender livestreams fra sin lejlighed.

»Jeg forsøger virkelig at holde hovedet koldt,« fortæller hun, mens hun kigger ind i kameraet med et strejf af ængstelse i blikket.

Ene har modtaget en brun boblekuvert i sin postkasse uden afsender og med et mærkeligt indhold. Hendes fortælling er henvendt direkte til alle os, der sidder og kigger med denne aften. Vi, der ser med på hendes livestream, er hendes safe space.

»På en eller anden langt ude måde, er I blevet de mennesker, jeg stoler på.«

Ene har flere teorier omkring kuvertens afsender. Fra tidligere dates til skoletidens mobbeofre. Men selv om hun italesætter den som skræmmende, så er der noget modsætningsfyldt ved hendes fremtoning. Hun taler om frygt og tanken om, at nogen vil hævne sig på hende, men hun fremstår hele tiden fattet og kun lettere nervøs.

Ene har modtaget en brun boblekuvert i sin postkasse uden afsender og med et mærkeligt indhold.

Ene har modtaget en brun boblekuvert i sin postkasse uden afsender og med et mærkeligt indhold.

Future V
Og det er et ret velfungerende instruktørgreb fra Pelle Koppels side. For hvad handler det her egentlig om? Er hun endnu en opmærksomhedshungrende ung kvinde fra internetgenerationen, eller er hun en fattet person, der forsøger at hente hjælp og ikke mindst vidner online?

Før vi får svar på noget, afbrydes Ene af en anden person på linjen. Lucia Vinde Dirchsens Alma dukker op på skærmen og fortæller, at hun har modtaget en lignende kuvert. Og hos hende får frygten en noget mere fysisk dimension. Vinde Dirchsen sidder foran computeren i sin nydelige, lyse lejlighed. Hun er pænt klædt i hvid strik og med velfriseret hår, men hendes øjne er blanke, næsen rød, og hun er nærmest stakåndet af angst.

Zoom giver os fællesskabsfølelsen online

En buldren på døren i Enes lejlighed får hende til at rejse sig og forsvinde ud af billedet, uden at vende tilbage. Herfra tager historien fart og udvikler sig til et spændingsmættet drama. Nogle forsvinder, og andre dukker op i de to unge kvinders lejligheder.

Fornemmelsen af, at det hele foregår her og nu, forstærkes, da Mathias Bøgelunds Luka fra gaden foran Enes opgang overtager billedet fra sin mobil. Med et grynet billede i højformat sætter hans indtræden energiniveauet yderligere en tand op. Billedet skifter mellem Almas frygtsomme, stirrende blik og Luka, der forpustet løber op ad trappen til Enes lejlighed.

Nanna Berners digidrama drysser små plothints ud undervejs gennem hele fortællingen og udnytter formatet optimalt. Det er dramatik skabt til at spille online, og det fungerer. Selv om publikum ikke fysisk er til stede sammen med skuespillerne, er der ingen, der kan undgå at mærke de stærke følelser i det drama, der udspiller sig på skærmen.

Som ved Teater Nordkrafts digitale version af ungdomsforestillingen Dig og mig ved daggry, har Teater V valgt, at forestillingen sendes via Zoom, og det er en platform, der egner sig godt til onlineteater. Publikum kan både se det aktuelle billede af skuespillerne samt en række mindre billeder af andre tilskuere ovenover, hvilket giver en øget fornemmelse af fællesskab i forhold til for eksempel en YouTube-livestream, hvor kun afsenderen kan ses.

På Zoom er der mulighed for at reagere undervejs med kommentarer i chatten eller klapsalveemojiis. Når der sendes live, som her, kan skuespillerne undervejs – som publikum – både se billederne af publikum og deres reaktioner. Og den detalje i formatet udnytter Pelle Koppel i sin iscenesættelse. Safe Space er kun en time lang, og resultatet er en skarpt skåret, intens familietragedie, der ikke bare er velspillet, men også er et godt bud på, hvordan fremtidens teater kan brede sig over både teatersale og virtuelle scenerum.

’Safe Space’. Tekst: Nanna Berner. Instruktør: Pelle Koppel. Lyd: Marcus Aurelius Hjelmborg. Medv.: Filippa Suenson, Lucia Vinde Dirchsen, Mathias Bøgelund, Theresa Hedelund og Mette Maria Ahrenkiel. Spiller på Future V til 6. juni.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kenneth Krabat

cool!!!